Is er een naam voor het tijdens de reis 'terugvaren'?
Als je vanuit Europa door het Panamakanaal vaart, richting Grote Oceaan, dan vaar je in het Panamakanaal niet van oost naar west maar van west naar oost. Een vreemde gewaarwording. Is er een naam voor dit tijdens de reis 'terugvaren'?
Dit is in het Panamakanaal het geval.
Richting Stille Oceaan?
Je gaat van west naar oost naar west, waar een vliegtuig met dezelfde bestemming enkel west zou vliegen. (Of oost-west-oost als je richting Europa vaart.) Of daar een naam voor is weet ik niet.
Op de Rijn richting Rotterdam bijvoorbeeld bij Boppard en bij Dusseldorf. Op de IJssel richting Kampen: ten zuiden van Doesburg.
Over de grond gemeten vaart een afvarend schip langzamer dan een opvarend schip.
Varende vanaf Basel, richting Boppard, Koblenz, verder naar Düsseldorf, de grens over bij Spijk (neen niet bij Lobith), richting Rotterdam is het schip afvarend, varende met de rechteroever van de rivier aan stuurboord van het schip.
Vanaf Spijkse Veer dient de schipper bovenstrooms een Rijnpatent te hebben en benedenstrooms vanaf Spijkse Veer een Groot Vaarbewijs.
https://prnt.sc/ia4d6m
"Op de IJssel richting Kampen: ten zuiden van Doesburg".
1. Kampen ligt ten Noorden van Doesburg.
De Issel ontspringt in Duitsland (in Raesfeld), stroomt door Nederland als Oude IJssel en mondt in Doesburg uit in de IJssel die verder stroomafwaarts in Noordelijke richting Kampen en mondt uit in het Ketelmeer. Dan ben je afvarend. 2. De Grote Oceaan ligt ten westen van de Atlantische Oceaan.
De ingang van het Panamakanaal vanaf de Caraïbische Zee, aan de Atlantische kant, ligt echter ten noordwesten van die aan de Pacific kant. Dat heeft te maken met de vormen van de landengte, dat gaat te ver om uit te leggen. Dat is kost voor de Zeevaartschool.
Je vaart dus echt vanaf de Atlantische Oceaan richting Grote of Stille Oceaan van Oost naar West en soms een beetje meer van Noord naar Zuid.
Ik kan me haast niet voorstellen dat er voor zo'n bizarre situatie geen scheepvaartterm bestaat. Ook al omdat op diverse rivieren er een vergelijkbare situatie is..
Panamakanaal is een gegraven vaarwater. De gegraven bochten voldoen niet aan de definitie 'meander' en wij hebben er geen aparte benaming voor bedacht. http://www.binnenvaartinbeeld.com/nl/wiki/waterbouw_meander
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.