Is er een naam voor het tijdens de reis 'terugvaren'?
Als je vanuit Europa door het Panamakanaal vaart, richting Grote Oceaan, dan vaar je in het Panamakanaal niet van oost naar west maar van west naar oost. Een vreemde gewaarwording. Is er een naam voor dit tijdens de reis 'terugvaren'?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat bedoel je met 'terugvaren'? Een schip (of trein, of auto of vliegtuig) dat van west naar oost vaart gaat toch net zo goed vooruit als een dat van oost naar west vaart, dus waarom zou dat een andere naam moeten hebben?
SentWierda
7 jaar geleden
Met 'terugvaren' wordt bedoeld: door vooruit te varen raak je geografisch verder van het reisdoel verwijderd.
Dit is in het Panamakanaal het geval.
Dit is in het Panamakanaal het geval.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat is uw reisdoel? Japan, Singapore, Australië?
Richting Stille Oceaan?
Richting Stille Oceaan?
LeonardN
7 jaar geleden
https://prnt.sc/i9z9lu
Je gaat van west naar oost naar west, waar een vliegtuig met dezelfde bestemming enkel west zou vliegen. (Of oost-west-oost als je richting Europa vaart.) Of daar een naam voor is weet ik niet.
Je gaat van west naar oost naar west, waar een vliegtuig met dezelfde bestemming enkel west zou vliegen. (Of oost-west-oost als je richting Europa vaart.) Of daar een naam voor is weet ik niet.
SentWierda
7 jaar geleden
Dit verschijnsel ('terugvaren') komt vaker voor, met name op gedeelten van rivieren.
Op de Rijn richting Rotterdam bijvoorbeeld bij Boppard en bij Dusseldorf. Op de IJssel richting Kampen: ten zuiden van Doesburg.
Op de Rijn richting Rotterdam bijvoorbeeld bij Boppard en bij Dusseldorf. Op de IJssel richting Kampen: ten zuiden van Doesburg.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@SentWierda, op de rivier, zoals bv de Rijn heet het opvaart en afvaart.
De opvaart is de scheepvaart die op een rivier in de richting van de bron vaart. Een schipper moet het verschil tussen opvarend schip en afvarend schip weten in verband met de voorrangsregels (in Nederland volgens het BPR Binnenvaart Politiereglement).
Over de grond gemeten vaart een afvarend schip langzamer dan een opvarend schip.
Over de grond gemeten vaart een afvarend schip langzamer dan een opvarend schip.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@SentWierda,
Varende vanaf Basel, richting Boppard, Koblenz, verder naar Düsseldorf, de grens over bij Spijk (neen niet bij Lobith), richting Rotterdam is het schip afvarend, varende met de rechteroever van de rivier aan stuurboord van het schip.
Vanaf Spijkse Veer dient de schipper bovenstrooms een Rijnpatent te hebben en benedenstrooms vanaf Spijkse Veer een Groot Vaarbewijs.
Varende vanaf Basel, richting Boppard, Koblenz, verder naar Düsseldorf, de grens over bij Spijk (neen niet bij Lobith), richting Rotterdam is het schip afvarend, varende met de rechteroever van de rivier aan stuurboord van het schip.
Vanaf Spijkse Veer dient de schipper bovenstrooms een Rijnpatent te hebben en benedenstrooms vanaf Spijkse Veer een Groot Vaarbewijs.
LeonardN
7 jaar geleden
@SentWierda
Kan je conformeren dat het gaat om dit moment/deze actie (rode pijl)?
https://prnt.sc/ia4d6m
https://prnt.sc/ia4d6m
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@SentWierda: u schrijft in een reactie hierboven:
"Op de IJssel richting Kampen: ten zuiden van Doesburg".
1. Kampen ligt ten Noorden van Doesburg.
De Issel ontspringt in Duitsland (in Raesfeld), stroomt door Nederland als Oude IJssel en mondt in Doesburg uit in de IJssel die verder stroomafwaarts in Noordelijke richting Kampen en mondt uit in het Ketelmeer. Dan ben je afvarend. 2. De Grote Oceaan ligt ten westen van de Atlantische Oceaan.
De ingang van het Panamakanaal vanaf de Caraïbische Zee, aan de Atlantische kant, ligt echter ten noordwesten van die aan de Pacific kant. Dat heeft te maken met de vormen van de landengte, dat gaat te ver om uit te leggen. Dat is kost voor de Zeevaartschool.
Je vaart dus echt vanaf de Atlantische Oceaan richting Grote of Stille Oceaan van Oost naar West en soms een beetje meer van Noord naar Zuid.
"Op de IJssel richting Kampen: ten zuiden van Doesburg".
1. Kampen ligt ten Noorden van Doesburg.
De Issel ontspringt in Duitsland (in Raesfeld), stroomt door Nederland als Oude IJssel en mondt in Doesburg uit in de IJssel die verder stroomafwaarts in Noordelijke richting Kampen en mondt uit in het Ketelmeer. Dan ben je afvarend. 2. De Grote Oceaan ligt ten westen van de Atlantische Oceaan.
De ingang van het Panamakanaal vanaf de Caraïbische Zee, aan de Atlantische kant, ligt echter ten noordwesten van die aan de Pacific kant. Dat heeft te maken met de vormen van de landengte, dat gaat te ver om uit te leggen. Dat is kost voor de Zeevaartschool.
Je vaart dus echt vanaf de Atlantische Oceaan richting Grote of Stille Oceaan van Oost naar West en soms een beetje meer van Noord naar Zuid.
SentWierda
7 jaar geleden
@LeonardN: ja dit is de plaats die het beste aangeeft wat ik bedoel.
Ik kan me haast niet voorstellen dat er voor zo'n bizarre situatie geen scheepvaartterm bestaat. Ook al omdat op diverse rivieren er een vergelijkbare situatie is..
Ik kan me haast niet voorstellen dat er voor zo'n bizarre situatie geen scheepvaartterm bestaat. Ook al omdat op diverse rivieren er een vergelijkbare situatie is..
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In de binnenvaart spreekt men wel van meanderen als een aantal bochten op de rivier gevaren moet worden. Een meander (een kronkel of lus in de loop van een natuurlijke waterloop
Panamakanaal is een gegraven vaarwater. De gegraven bochten voldoen niet aan de definitie 'meander' en wij hebben er geen aparte benaming voor bedacht. http://www.binnenvaartinbeeld.com/nl/wiki/waterbouw_meander
Panamakanaal is een gegraven vaarwater. De gegraven bochten voldoen niet aan de definitie 'meander' en wij hebben er geen aparte benaming voor bedacht. http://www.binnenvaartinbeeld.com/nl/wiki/waterbouw_meander
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.