Kan je een buitenboordmotor opvoeren?
Ik heb een 2 pk 2 takt buitenboordmotor en zou hem willen opvoeren kan dit?
19.8K
19.8K keer bekeken
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Grotere carb, groter spruitstuk, grotere sproeier, etc
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kan je sproeier ofzo niet uitboren en wat is een spruitstuk???
Bordensteker
9 jaar geleden
Om meer kracht te ontwikkelen moet er meer lucht/brandstofmengsel de motor in. Maar de verhouding tussen die twee moet 14:1 blijven. Je hebt niets aan ontbrandingen van het mengsel in de cilinder, het moeten allemaal kleine ontplóffingen zijn, en daar moet je precies het goede mengsel voor hebben.
Als je meer benzine nodig blijkt te hebben omdat er ook meer lucht naar binnen kan, neem je een sproeier die één maatje of zelfs enkele maatjes groter is (dat getal gaat daarbij net als bij confectiematen vaak met twee tegelijk omhoog).
Zou je dat willen doen door je bestaande sproeier uit te boren, dan ben je gegarandeerd veel te grof bezig en kun je die sproeier meteen weggooien. Dat doet niemand; je draait de sproeier er uit zoals je een lamp uit een fitting draait en doet er een iets grotere in (met in het midden een iets ruimer gat, dat onzichtbaar een haartje groter is).
Of je gaat experimenteren met een verstelbare sproeier, maar die hebben soms een beetje een licht variërend effect, wat wellicht te maken heeft met wisselende temperatuurverschillen tussen de naald en het huis. Daar heb je bij een vaste sproeier geen last van. http://www.hans-sandmann.nl/deverstelbaresproeier.htm Een spruitstuk is de zich splitsende verbindingsbuis van bijvoorbeeld één carburateur (de “gasfabriek”) naar de twee cilinders van een tweecilinder motorblok. Dat noem je een inlaatspruitstuk, en als er één uitlaat is zit er voorbij de twee cilinders dus ook één uitlaatspruitstuk dat de verbrandingsgassen verzamelt en naar één uitlaatdemper leidt.
Deze “luchtkanalen” groter maken is een alternatief voor zorgvuldig gladmaken van de binnenkant zodat de gasstromen minder weerstand ondervinden. Overigens kun je bij een tweetakt niet altijd ongestraft iets veranderen aan de uitlaat, want zo’n motor heeft een bepaalde tegendruk nodig om optimaal te kunnen functioneren. Daar heeft de constructeur met veel experimenteren een nette oplossing voor gevonden, en met opvoeren ga je daar iets aan veranderen, en dat kan al gauw betekenen dat die optimale combinatie van onderdelen om zeep geholpen is.
Opvoeren wordt gedaan om prestaties voorbij een bepaald optimum op te hogen, en daarbij neemt men veelal noodgedwongen op de koop toe dat zuinigheid met brandstof of levensduur een stuk minder goed worden.
Of je gaat experimenteren met een verstelbare sproeier, maar die hebben soms een beetje een licht variërend effect, wat wellicht te maken heeft met wisselende temperatuurverschillen tussen de naald en het huis. Daar heb je bij een vaste sproeier geen last van. http://www.hans-sandmann.nl/deverstelbaresproeier.htm Een spruitstuk is de zich splitsende verbindingsbuis van bijvoorbeeld één carburateur (de “gasfabriek”) naar de twee cilinders van een tweecilinder motorblok. Dat noem je een inlaatspruitstuk, en als er één uitlaat is zit er voorbij de twee cilinders dus ook één uitlaatspruitstuk dat de verbrandingsgassen verzamelt en naar één uitlaatdemper leidt.
Deze “luchtkanalen” groter maken is een alternatief voor zorgvuldig gladmaken van de binnenkant zodat de gasstromen minder weerstand ondervinden. Overigens kun je bij een tweetakt niet altijd ongestraft iets veranderen aan de uitlaat, want zo’n motor heeft een bepaalde tegendruk nodig om optimaal te kunnen functioneren. Daar heeft de constructeur met veel experimenteren een nette oplossing voor gevonden, en met opvoeren ga je daar iets aan veranderen, en dat kan al gauw betekenen dat die optimale combinatie van onderdelen om zeep geholpen is.
Opvoeren wordt gedaan om prestaties voorbij een bepaald optimum op te hogen, en daarbij neemt men veelal noodgedwongen op de koop toe dat zuinigheid met brandstof of levensduur een stuk minder goed worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gewoon grotere sproeier kopen, kost je misschien 2 euro. Spruitstuk is de bocht tussen cilinder en carb.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een grotere sproeier zal alleen averechts werken, het mengsel(de verhouding tussen lucht en benzine) zal te rijk worden en daardoor zal de motor juist slechter gaan presteren i.p.v.beter.
Zoals Bordensteker al aangeeft is e.e.a. al door de fabrikant uitgezocht om de motor zo goed mogelijk te laten werken. Bovendien kan je voor een buitenboordmotor niet heel makkelijk grotere sproeiers kopen zoals dat bij bromfietsen wel kan.
Zoals Bordensteker al aangeeft is e.e.a. al door de fabrikant uitgezocht om de motor zo goed mogelijk te laten werken. Bovendien kan je voor een buitenboordmotor niet heel makkelijk grotere sproeiers kopen zoals dat bij bromfietsen wel kan.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.