Vaart het veer tussen Fuerteventura en Lanzarote met open boegdeur? [foto]
Tijdens mijn jeugd kapseisde de Herald of Free Enterprise voor de kust van België. Daarbij kwamen 193 mensen om het leven. Een belangrijke oorzaak voor de ramp was dat het schip de haven was uitgevaren terwijl de boegdeur nog openstond.
Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Herald_of_Free_Enterprise voor een beschrijving, en het bovenste plaatje voor een foto van het gekapseisde veer.
Wanneer ik in Corralejo (Fuerteventura) kijk naar het binnenvaren en vertrekken van het veer naar Lanzarote, valt me op dat bij aankomst de boegklep al wordt opengedaan terwijl het schip nog op zee vaart, en dat bij vertrek het schip eerst de haven uitvaart en dat dan pas de boegklep wordt gesloten. Zie de onderste foto.
Nu heeft het veer tussen Fuerteventura en Lanzarote een tweede klep. De boegklep die op de foto alvast wordt geopend klapt omhoog; die tweede klep klapt omlaag, en dient dan als "rijplank" (hoe zeg je "loopplank voor auto's?) voor het in- en uitrijden van de auto's.
(Toen ik zelf met dat schip de overtocht maakte, moesten we al voordat we aan de overkant aankwamen in de auto gaan zitten. Tijdens het varen ging de boegklep open en konden we dus "fijn" naar buiten kijken. Ik kan iedereen verzekeren dat ik me niet bepaald prettig voelde bij dat uitzicht...)
Mijn vraag is nu:
Is die boegklep die al voor aankomst opengaat en pas na vertrek wordt gesloten, vergelijkbaar met de boegdeur van de Herald of Free Enterprise? Of is dit veer toch veilig vanwege die tweede klep?
https://www.youtube.com/watch?v=Kw2r3Of0miE Heerlijk dat "deskundige" commentaar van sommige landrotten
https://www.youtube.com/watch?v=PytXU6yiCaM
Hier vindt het aan en van boord gaan plaats vanaf 8:10. Ik geloof dat ik ineens niets meer te klagen heb over het veer tussen Fuerteventura en Lanzarote... ;-)
https://www.flickr.com/photos/vonlinegr/7232566488/
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.