Bij starten van mijn yanmar(1GM10C) binnen boord motor is er de eerste minuut een olieachtige substantie te zien in het water, wat dat kan zijn?
De motor start en loopt verder zeer soepel en goed en mist geen vermogen. Nooit problemen gehad (en nu nog niet merkbaar) maar olie in het water is geen fijn idee. Olieverbruik is normaal. De motor is bouwjaar 1986 en is altijd 'standaard' onderhouden geweest dus olie-brandstof-luchtfilter en impeller geregeld gewisseld. De rook is vrij donker van kleur de eerste minuut daarna word het gewoon stoom kleur. Zodra er 20 meter gevaren is, is er niets meer merkbaar van de oliesubstantie. Ook niet als stationair verder gedobberd word en daarna weer vol gas (in de vrij) of iets dergelijks dan geen substantie merkbaar.Wel komt er weer even een flinke pluim zwarte rook uit de uitlaat wanneer van stationair naar vol gas gegaan word, (maar dat doet ie al sinds ik hem heb en dat is nu 9 jaar). Alleen wanneer de motor uitgezet word en na 10 minuten wachten weer gestart word verschijnt weer de olie substantie weer na het starten. Als na uitschakelen na 1 minuut gestart word dan is er niets waarneembaar. Ook binnenkant van oliedoppen en peilstokken bekeken maar geen water of grijze kleur te zien Ik heb veel boeken geraadpleegd en ben mechanisch monteur maar ben geen motor specialist. Ik vermoed de stuivers vervuild of een zuigerveer defect. Kan iemand me helpen om dit vast te stellen zodat ik niet voor niets onnodig hoge kosten op me neem terwijl het iets anders blijkt te zijn? als het iets is wat ik vermoed breng ik hem denk ik wel weg want is volgens mij is reparatie lastig voor een leek.
gewoon afzetting van roest
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.