Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat zijn de regels voor een zeewaardig schip?

ik moet een verslag maken over zeewaardige schepen maar ik kan de regels voor een zeewaardig schip niet vinden en die heb ik wel nodig.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Boten
2.4K
Ritsuka
11 jaar geleden
Niet zinken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
LOL

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Wat ik heb gevonden:

'Zeewaardigheid is een ruim begrip en omvat alle voorwaarden waaraan een schip moet voldoen om een voorgenomen reis te volbrengen en passagiers, bemanning en lading zonder aanmerkelijke schade te vervoeren.
De voorwaarden zijn onder andere:
- voldoende stabiliteit,
- sterkte,
- reservedrijfvermogen,
- waterdichte integriteit,
- brandstof,
- proviand en uitrusting,
- de voortstuwing en hulpbedrijf in volledig operationele staat,
- de radiocommunicatie,
- veiligheidsuitrusting en lens- en brandbluscapaciteit in orde,
- de lading goed gestuwd
- de bemanning gezond en capabel.

Aan de zeewaardigheid worden eisen gesteld in de Nederlandse Schepenwet artikel 4 en 9 en het Schepenbesluit 2004 hoofdstuk 4 en 5.
Zeewaardigheid komt naar voren in het zeemansgebed dat in het journaal genoteerd wordt voor vertrek:
Bij vertrek was het schip hecht, dicht en sterk, van alle waterkeringen voorzien, de machines in orde bevonden, bemanning voltallig en gezond, levensmiddelen en drinkwater, zowel als bunkers voldoende aangevuld, alle brandblus-, reddings- en navigatiemiddelen en uitrusting op deugdelijkheid en volledigheid gecontroleerd, beproefd en in orde bevonden, kaarten volledig en geheel bijgewerkt, alle luiken van de laadruimen waterdicht, alsmede ook de lading in de ruimen en aan dek volgens goed zeemansgebruik gestuwd, afgedekt en gesjord, aldus het schip in alleszins vereiste en verantwoorde staat bevonden om de reis te aanvaarden en te volbrengen.'
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waterdicht lijkt me idd wel prettig op open zee ;-)........+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
:-)

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding