Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is mijn motor nu defect?

Ik heb een buitenboordmotor een 5 pk yamaha en in de tank van deze motor zit euro 95 in, benzine van waarschijnlijk een 4-tak( blijkt achteraf).
Ik heb er even mee kunnen varen, maar hij ging steeds langzamer lopen en werd erg heet. Als hij weer koud was kan je weer even varen. Nu blijkt achteraf dat er 2-tak in moet. Wat kan ik nu het beste doen. Ik heb bij die benzine al wat 2-tak olie gedaan, maar probleem blijft. Is het mogelijk om de benzine eruit te halen, 2-tak benzine erin te doen en dan te laten draaien. Ik wil dat gaan doen Metbeen lege kliko die ik vol laat lopen met water En hang daar de motor in.
Heeft iemand een advies wat te doen of niet te doen?

Alvast bedankt,
Rik

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Boten
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ik weet niet hoe het zit met buitenboordmotoren en misschien klinkt mijn antwoord dom maar,

Mijn scooter loopt gewoon op euro 95 en is een 2-takt, zit wel automatisch systeem bij dat er olie bij komt. geloof dat de verhouding 1liter 2takt olie op 1000 liter benzine,

2 takt olie is puur voor de smering van de motor, dit word bij sommige cilinders niet automatisch gedaan door speciaal reservoir en daarom moet er 2 takt olie bij.

Denk als er schade is toegedaan aan de motor dat die momenteel onomkeerbaar is en dat die een warmloper heeft gehad maar zoals eerder vermeld heb ik alleen verstand van scooter en vanuit daar reflecteer ik hierop.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een motor zonder olie laten lopen is funest voor de motor. Grote kans dat je goede schade hebt gemaakt aan de motor. In een 2 takt motor gaat een mix van euro 95 en motorolie voor 2 takt buitenboordmotoren. Je kan nieuwe benzine met olie erin doen nadat je hem hebt leeggehaald, en hopen dat de schade beperkt is gebleven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In een 2 takt buitenboord motor moet inderdaad mengsmering. Let er op dat niet alle oliën goed mengen met benzine! Er is speciale olie voor buitenboord motoren. Er zijn ook tankstations waar je mengsmering per liter kunt kopen. Wat ik zelf zou doen is de olie verhouding iets hoger maken. Hierdoor smeer je de motor weer wat beter mocht dit nog helpen. De motor gaat er alleen wat meer van roken. Ik hoop voor je dat de cilinder nog niet kapot is!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jouw Yamaha is een 2 cylinder en heeft een mengsmering van 1:100 Dit betekent dat hij aan een heel klein beetje olie genoeg heeft. Waarschijnlijk is je impeller stuk zodat hij geen koelwater naar boven pompt, daarom wordt hij heet.
Als het tegenvalt kunnen je zuigers ook beschadigd zijn.
Dus als je hem start in de kliko direct kijken of hij bij de staart water spuit, zoniet uitzetten en impeller vervangen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing