Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoeveel PK mag een motor van een boot hebben om nog zonder vaarbewijs te mogen varen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Boten
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

Het vermogen is niet van toepassing. Enkel wanneer de boot langer is dan 15 meter of wanneer je sneller kan varen dan 20 km/h heb je een vaarbewijs nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat niet om het aantal PK van een motor, maar om de maximale snelheid van de boot die bepaald of je wel of gen vaarbewijs nodig hebt. Als de boot niet harder kan dan 20 km/uur dan heb je geen vaarbewijs nodig. Gaat de boot wel harder dan 20 km/uur dan heb je wel een vaarbewijs nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger was het tot 10 pk zonder vaarbewijs. Vandaar dat je nog veel motoren met 9,9pk ziet. De regels zijn de laatste jaren flink aangepast. Een alumacraft gaat met een 6pk motortje al snel over de 20 km/u terwijl ik met een 10pk op mijn vlet niet boven de 12 km/u uitkom.

Kijk voor een uitgebreid verhaal naar mijn antwoord op de vraag die hier ook is gesteld. Een en ander is ook afhankelijk van de lengte van je boot en je leeftijd.

http://www.goeievraag.nl/vraag/vaarbewijs.175658
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
- De boot moet korter dan 7 meter zijn
- Je moet 12/16 zijn om 13 km/u te mogen
- Je moet 16 zijn om 20 km/u te mogen

Hoe hard je gaat hanngt af van de lengte/gewicht van de boot en het aantal pk’s dat de motor heeft die erachter hangt
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing