Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoeveel PK mag een motor van een boot hebben om nog zonder vaarbewijs te mogen varen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Boten
31.5K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik wil een kajac hoeveel pk mag.ik dan
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Vraagje
Heb geen vaar bewijs dus als ik een boot koop en plak er een 30pk motor op.
Dan zal ik ongetwijfeld harder varen dan 20km maar als ik met 5 mensen ben zal hij wel de 20km per uur halen. Als ik de motor laat begrenzen op 20km vaar ik alleen 20km per uur maar ook met 5 mensen tegen de windt in toch ook 20 want ik heb vermogen genoeg
of heb ik dat verkeerd?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Het vermogen is niet van toepassing. Enkel wanneer de boot langer is dan 15 meter of wanneer je sneller kan varen dan 20 km/h heb je een vaarbewijs nodig.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
...Ik ben een leek. Over hoeveel PK hebben we het dan? Is 6 pk voor een aluminium sloep genoeg om veilig een stromende rivier te bevaren? 10 PK?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rare min, dit klopt helemaal. @ast36850: daar valt dus niets over te zeggen. Je zult begrijpen dat een grote zware stalen boot en een lichtgewicht polyester bootje niet even hard varen met hetzelfde aantal pk's.
paulus811
13 jaar geleden
Idd, het antwoord is gewoon goed. +
Het gaat niet om het aantal PK van een motor, maar om de maximale snelheid van de boot die bepaald of je wel of gen vaarbewijs nodig hebt. Als de boot niet harder kan dan 20 km/uur dan heb je geen vaarbewijs nodig. Gaat de boot wel harder dan 20 km/uur dan heb je wel een vaarbewijs nodig.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
...Ik ben een leek. Over hoeveel PK hebben we het dan? Is 6 pk voor een aluminium sloep genoeg om veilig een stromende rivier te bevaren? 10 PK?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op deze vragen moet ik je het antwoord helaas schuldig blijven.
Vroeger was het tot 10 pk zonder vaarbewijs. Vandaar dat je nog veel motoren met 9,9pk ziet. De regels zijn de laatste jaren flink aangepast. Een alumacraft gaat met een 6pk motortje al snel over de 20 km/u terwijl ik met een 10pk op mijn vlet niet boven de 12 km/u uitkom.

Kijk voor een uitgebreid verhaal naar mijn antwoord op de vraag die hier ook is gesteld. Een en ander is ook afhankelijk van de lengte van je boot en je leeftijd.

http://www.goeievraag.nl/vraag/vaarbewijs.175658
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
- De boot moet korter dan 7 meter zijn
- Je moet 12/16 zijn om 13 km/u te mogen
- Je moet 16 zijn om 20 km/u te mogen

Hoe hard je gaat hanngt af van de lengte/gewicht van de boot en het aantal pk’s dat de motor heeft die erachter hangt
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding