Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

De auto van m'n vriendin start niet meer. Accu lampje brandt, net als lampje oliepeil. Hoe krijg ik de auto zo snel mogelijk weer rijdend?

De reden dat de accu leeg is is trouwens dat m'n vriendin het lampje in de auto aan heeft gelaten.

De buren zijn niet thuis, dus bijladen met een andere auto gaat niet. Kan ik zelf iets doen om de accu op te laden?

Toegevoegd na 4 uur:
We hebben van alles geprobeerd. Ik heb m'n ouders uiteindelijk bereid gevonden te komen helpen. Zelfs met startkabels ging de auto niet aan. De motor maakt een heel zacht 'tik' geluid als hij zou moeten starten. Toeter doet het niet, lichten eerst wel, nu niet meer. Lampjes op dashboard doen het nog wel, binnenste lampje ook (maar steeds minder).

Uiteindelijk hebben we wat zekeringen gecontroleerd, en zelfs voor de zekerheid de startkabels gecheckt. We weten het echt niet!

Bedankt voor de hulp iedereen! Ik denk dat ik een garage bel :-) Ik heb m'n afspraak van vanavond wel gehaald: toch iets positiefs.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
8.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

1) Contact "aan" (stand waar de sleutel in staat als ie terugspringt na het starten)
2) Koppelingspedaal intrappen en ingedrukt houden.
3) In 2e versnelling zetten
4) Handrem los!
5) Duwen, zo hard mogelijk
6) koppeling snel op laten komen en gas geven. Als de motor aan lijkt te slaan, koppeling eventueel weer indrukken.
7) Flnk stuk rijden om de accu weer een beetje bij te laden.

Toegevoegd na 1 uur:
Eens met cuca. Accu vrijwel helemaal leeg. Wat je nog zou kunnen proberen is om tijdens het starten met startkabels, gas te geven in de auto van waaruit de startkabels komen. Hierdoor draait de dynamo sneller waardoor er meer vermogen "stroom" beschikbaar komt! Probeer maar :)

Toegevoegd na 1 uur:
De tik die je hoort is een pin in de startmotor die de motor aansleept en daarna terugschiet. Dus de accu heeft wel genoeg vermogen om deze pin uit zijn rustpositie te laten komen, maar niet genoeg vermogen om de startmotor rond te laten draaien. Deze startmoter is de grootste energieverbruiker (elektrisch gezien) in de auto.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

anwb bellen

Of een vriend/kennis

Toegevoegd na 28 seconden:
Bijna vergeten:
Succes verder!! :)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer er geen andere auto in de buurt is, kun je haar aanduwen.

Laat haar achter het stuur zitten met de versnelling op vrij.
Jij duwt zo hard mogelijk en als de auto een beetje vaart heeft zet zij hem aan. Meestal wil hij dan wel starten.
'
Succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je een andere auto ter beschiking hebt en startkabels kan je hiermee de auto starten anders zoals eerder gezecht even de auto aanduwen. een imand in de auto die het contackt aan heeft staan, de andere duuwt, waneer de auto gang heeft zet deze persoon de auto in zijn 2 en laat de kopeling vlot opkomen. met een beetje geluk start deze wel! suc6!

Toegevoegd na 1 minuut:
ow sorry niet gezien dat de buuren er niet zijn, schrap die informatie maar:) owja als het lukt om de auto te starten niet gelijk de auto weer uit zetten maar ga een 20 minuten rijden dan laad de accu weer een beetje bij
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha danku danku ^^
nu kun je mischien niet veel.
koop een booster voor de volgende keer
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee daar heb je veel aan, je start er hooguit een grasmaaier mee. en na 2 jaar kan je ze weg gooien.
Je accu is gewoon helemaal leeg.
Eventueel de anwb bellen zoals anderen al schreven of morgen accu eruit (als je kunt) en even bij een garage vragen of ze hem aan de lader willen leggen. Later opalen en je kunt weer rijden.
Geen buurman met een lader? Of morgen eentje kopen, zijn niet zo duur, en wel handig, zoals je ziet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inmiddels kan het probleem al opgelost zijn, maar ik wil toch even mijn steentje bijdragen.
Met een juiste afstelling van de ontsteking is de auto in een mum aangeduwd/aangesleept. (diesel/benzinemotor)
Met een totaal lege accu helpen startkabels niet.
Met een bijna lege accu branden de dashboardlampjes nog wel, alsmede de koplampen/achterlichten/kentekenverlichting,
maar die gaan uit tijdens de startpoging.
U hoort alleen nog een klik van de startrelais.
Is een accu in puike conditie dan raakt deze niet leeg van de interieurverlichting.
Hoog tijd om de conditie van de accu te testen na het opladen. Ook de dynamo komt niet onder het onderzoek uit. Geeft de dynamo de juiste spanning aan, dan zou ik de accu vervangen voor de winterperiode.
(anders moet u weer al deze antwoorden op GV nalezen)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de accu kan zover leeg (of kapot)zijn dat je haar zelfs niet met start kabels aan de praat krijgt slepen of duwen is dan ook zinloos (zelf meegemaakt met een ford)dan rest alleen nog een nieuwe te kopen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je startmotor overleden is.
Wat nog wel eens wil helpen is er met een ijzeren staaf of hamer een tik op geven. Dit helpt vaak de startmotor weer even op gang.
Afhankelijk van het type auto kan het zijn dat het olielampje uit gaat als de auto gestart is en er dus oliedruk is.

Succes,

Robert
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt ook Route Mobiel bellen als je daar een overeenkomst mee hebt. Heb daar zelf goede ervaringen mee. Toen ik mijn sleutel op de achterbank had laten liggen en de auto dicht was hebben ze hem opengemaakt en de auto op de trailer gezet en bezorgd bij het restaurant waar we een feestje hadden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat de motor niet aanslaat met startkabels is goed mogelijk, de capaciteit van de kabels is dan te laag, dwz. de kabels zijn te dun om zoveel stroom te verwerken, zij kunnen dan ook behoorlijk warm worden, dat is dan het bewijs.
Dit komt vaak voor bij goedkope startkabels, en zeker als het een diesel betreft, deze vraagt nog meer vermogen van de startaccu dan een benzinemotor.
Dit verklaart ook de "tik" die je hoort, er komt niet genoeg vermogen door deze kabels.
De tik die je hoort is het klappen van het zgn. startrelais op de startmotor die ervoor zorgt dat het het tandwiel van de startmotor in de starterkrans grijpt, maar niet genoeg vermogen heeft om de motor rond te laten draaien.
Met een goede set start de motor gegarandeerd, ook al is de accu van de niet startende auto defect.
Ook bestaat de mogelijkheid dat de klemmen van de startkabels niet goed bevestigt kunnen worden op een accu vanwege allerlei aansluitingen op de pluspool van de accu bij moderne auto's.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding