Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Heeft het zin om een 2ehands auto onder de 1000,- euro te kopen ?

Hallo, Ik heb net mijn rijbewijs. Nu leen ik auto's van verschillende mensen en dat vindt ik best vervelend. Nu heb ik al een beetje op Internet lopen kijken naar tweedehands auto's rond de 1000,- euro. Maar is dat iets of zijn dat krakkebakken die binnen 3 maanden kapot zijn? Wat raden jullie me aan?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Auto's
5.4K
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Met wat geluk vind je nog wel een goeie Suzuki Swift (kleur: zwart) onder de €1000.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
hihihi

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (16)

Dat ligt natuurlijk aan de kwaliteit van de auto. Als je een goeie auto voor 1000 koopt, is het goed. Een of ander afgeragde hok van een GTI uit 1983 is misschien minder verstandig om te kopen.

Toegevoegd op 07-05-2009 12:22:49
Je moet de auto dus goed nakijken of laten nakijken door iemand die er verstand van heeft...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
eeehhh de vraag is dus of die te vinden zijn, die goede auto's voor 1000 euro..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
En mijn antwoord is dat aan de kwaliteit van de auto ligt. Je moet goed opletten wat je koopt. Je kan geluk hebben of een of ander gladde rakker kan je je geld afhandig maken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
En als je een slechte auto voor 1000 euro koopt, is het slecht.
Wijsheid mensen wijsheid.. leer van ons.
Nee hoor, er zijn (helemaal in deze tijd, want de auto prijzen zakken!) wel auto's binnen je budget waarin je nog tijden met plezier kunt rijden!

Neem iemand mee die verstand heeft van auto's, controleer de onderhoudsboekjes (een goedkope auto met binnen het eerste half jaar zijn kosten opnieuw aan onderhoudt is niet goedkoop!) en stel niet teveel eisen!

Je moet geen wonderen verwachten voor bedragen onder de 1000 euro, maar een veilige, rijdende auto is zeker geen probleem!

Kijk met name naar de wat oudere jappanners, die zijn motorisch gezien heel sterk (nadeel is dat ze vaak van buiten geen schoonheden zijn...), en zijn ook erg betaalbaar!

Bedenk je wel dat de aanschaf van een auto de minste kosten zijn, want hij heeft onderhoud nodig als je er in wilt blijven rijden, grote en kleine beurten, moet gekeurd worden, heeft benzine (of diesel) nodig en kost je handenvol verzekering en belasting!
Maar er is niets fijner dan een eigen auto'tje!

Succes!

Toegevoegd op 07-05-2009 12:26:34
Advies, zoek het bij een handelaar of garage, en niet bij particulieren, dan heb je iets meer houvast!

Toegevoegd op 07-05-2009 12:31:03
antwoord op je reactie: Hoe lichter de auto, hoe minder verzekering! Kijk naar een auto onder de 850 kg ofzo, dat kost weinig aan belasting, en verzekering, dat kun je eventueel via je ouders doen, dat scheelt omdat je waarschijnlijk nog jong bent... Mijn advies is ook om een benzine auto aan te schaffen, want diesel is erg duur als je niet veel rijdt (vanaf 20.000 km per jaar ongeveer).
Kun je je auto niet via je ouders verzekeren, kijk dan eens bij de volgende links, succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
En is het verstandiger een kleinere auto te nemen waardoor ik minder verzekering hoef te betalen?
Ik ken zelf iemand die dat ook heeft gedaan. Heeft ruim een jaar prima kunnen rijden met zijn auto maar kon hem daarna naar de schroot brengen. Dus op zich heeft het wel zin, maar verwacht niet dat die auto nog jaren mee kan en dat je hem op het einde weer kan inruilen. Je bent dan waarschijnlijk de laatste gebruiker van de auto. Aangezien je net je rijbewijs hebt gok ik dat je nog redelijk jong bent. Misschien is het beter om deze zomer flink te gaan werken en dan voor 2500/3000 euro een auto te kopen. Tegenwoordig zijn daar hele leuke tweede hands auto's voor te kopen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er is altijd een reden waarom iemand zijn auto verkoopt.

Koop een auto die (pas) een apk heeft en vraag of je de auto mag laten keuren bij een ANWB keuring station.

Mag dit niet, dan weet je genoeg.

Het kost je wel euro's, maar dat is beter dan wrak te kopen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Autorijden is altijd erg duur en een garantie is niet te geven. Er zijn wel goede auto's te vinden voor 1000 euro. Het is een kwestie van geluk en kennis.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het hangt er ook vanaf wat je ermee gaat doen, wil je met je auto'tje met vakantie naar Zuid-Frankrijk, of doe je je boodschappen ermee? Zit nog een verschil in.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik raad je aan om samen met iemand die verstand heeft van auto's (echt verstand, die ook verborgen gebreken kan zien) naar verschillende auto's te gaan kijken.
Trouwens ook bij garagebedrijven staan auto's die niet al te veel kosten. Vaak zijn het natuurlijk oudere auto's en kan er wat sneller iets kapot gaan dan aan een nieuwe auto, maar dat is natuurlijk een afweging.
Ook bij garagebedrijven geldt: neem iemand mee die er verstand van heeft, en die je vertrouwt. Misschien ken je een garagebedrijf die je vertrouwt, dan ben je in een keer klaar.
Succes met het zoeken en veel rijplezier!

Toegevoegd op 07-05-2009 12:29:24
Oh ja, en rij voorzichtig natuurlijk. Niets is zo vervelend als een blijvend letsel overhouden aan stoerdoenerij. Als je wat ouder bent kun je jezelf wel voor je kop slaan.
Autorijden is geen computerspelletje. Je hebt hier maar één leven!!!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is een kwestie van mazzel. Zelf een beetje handig zijn bespaart ook weer veel geld. Ik rij zelf in een 19 jaar oude BMW 316i (die ik voor 1250 euro heb gekocht 2 jaar geleden) en die moest vorige week voor de APK keuring. Afgekeurd in eerste instantie. Er was namelijk wel 1 stadslampje kapot. Nieuw lampje erin en klaar. Belangrijk voor de "kwaliteit" van een auto is het gepleegde onderhoud en de rijstijl van de eigena(a)r(en).

Goed zoeken en zeker niet de eerste de beste bak van net binnen je budget kopen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
mijn eerste auto was een susuki alto van 600 euro, daar heb ik zeker 5 jaar in rondgereden en daarna verkocht aan mijn broer die er nu nog mee rijdt. nooit grote dingen aan gehad, maarja er kan ook weinig aan kapot ;).
moet je natuurlijk wel geluk mee hebben en een beetje verstand ervan is ook niet verkeerd. dat had ik overigens niet ;)!
succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Heeft het zin om een auto van onder de €1000 te kopen? Ja hoor vooral als je er een zoekt...

en koop er een die nog wel 10 jaar meegaat...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Maar ja, welke is dat?
Voor die prijs geen garanties, helaas.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je dat allemaal van te voren wist, is rijk worden makkelijk...
Herman Finkers had het eens over periodieke onthouding, waar hij over zei dat je goed moest kunnen rekenen en gek moest zijn met kinderen. Zo is dit ook een beetje, je kunt geluk hebben met zo'n auto, maar beter is het als je weet wat je koopt, doordat je er zelf verstand van hebt, of iemand meeneemt die dat heeft, zoals hier ook al aangegeven wordt in de andere antwoorden.

Mijn ervaring is niet persoonlijk, maar ik ken mensen die geregeld auto's kopen voor een dergelijk laag budget en dan zorgen dat er nog net (ongeveer) een jaar APK op zit. Meestal hebben die mensen geluk en kunnen ze ook inderdaad een jaar vrijwel probleemloos rijden met zo'n auto, waarna ze wel weer aan een ander toe zijn van ongeveer dezelfde prijs.

Deze zelfde mensen hebben mijns inziens ook echter wel vaker dan gemiddeld pech, waardoor er toch dure reparaties moeten worden uitgevoerd of ze toch eerder dan gepland weer op zoek moeten naar een andere auto.

Laat je dus goed voorlichten door een technisch onderlegd persoon, die bij voorkeur met je mee gaat om naar de auto te kijken / een proefrit te maken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik zie in mijn omgeving regelmatig mensen met best leuke auto's voor bijna niets rondrijden. Kanariegele Fiat Punto voor 900 euro bijv. Let wel op dure zaken als, banden, koppeling, roest, schokbrekers en lagers. APK is een wassen neus en zegt HELEMAAL niets over de werkelijke conditie. Beter 50 euro voor een echte keuring dan later een hoop ellende. Vraag eens rond, vaak wil men voor een paar centen best even je auto checken.

En beter een lelijk hondehok zonder problemen dan een flitsende GTI met 2500 euro achterstallig onderhoud. Mijn eerste auto was goedkoop (gratis) lelijk en slecht, hij brak namelijk door de midden, en dat is geen geintje, wel even geleden toen roest nog echt een probleem was. Maar ik was er wel al heel Nederland mee rond geweest.

Kijk eens op marktplaats bijv.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee man, je kan die 1000 beter uitgeven om een mooi kado te kopen voor Jessie!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Tja; er zijn wel redelijk bruikbare autos voor die prijs maar meestal mag je er van uit gaan dat het geld dat je bespaart op de aankoop je uit gaat geven aan onderhoud en reparaties.

Je kan natuurlijk wel zeker per ongeluk een goede auto tegen komen die wel zo oud is dat de waarde erg laag is maar nog uitstekend rijden in goede staat is. Dat soort autos zijn echter heel zeldzaam dus neem vooral iemand mee die echt verstand heeft van autos (niet de gemiddelde autoweek lezer dus).

Waarschijnlijk kan je beter door sparen tot je een duurder model kan kopen. Scheelt je waarschijnlijk enorm veel frustratie met tussentijdse reparaties. Je kan gemakkelijk meer dan 1000 euro per jaar aan onderhoud kwijt zijn met een goedkope auto. Ze zijn namelijk niet voor niks zo goedkoop.Tenzij je echt hard een auto nodig hebt natuurlijk wegens werk of zo en je echt niet genoeg hebt aan een fiets en openbaar vervoer.

Van wat ik merk is goedkoop bij autos heel snel duurkoop. Dat gezegd; er staan nog wel eens APK gekeurde barrels van om en nabij de 100 euro in de krant. Die rijden toch meestal wel een jaar. Een kennis heeft zo heel lang enorm goedkoop auto gereden. Ik zou het persoonlijk niet doen maar voor hem werkte het. Als die kapot ging bracht hij hem ook meteen naar de sloperij...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb zelf 3 jaar rondgereden in een oude Volvo 440 van nog geen 600 Euro. Ieder jaar alleen een apk-keuring en hij kon gewoon door naar het volgende jaar.

Kies een 'suffe' auto, niet zo'n ragbak met een te grote motor voor het formaat auto. Ook geen auto met race-stikkers, grote stereo, of bling-bling velgen. Deze auto's werden/worden vaak niet respectvol behandeld, en daar krijg je uiteindelijk een rekening voor.

Toen die van mij uiteindelijk rijp voor de sloop was heb ik als afscheid enorm genoten door flink met hamers en schroevendraaiers de auto te bewerken met wat vrienden en een krat bier. Heerlijk!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
idd; enorme a-sexy autos met 0 motor vermogen zijn nog best vaak bruikbaar. Denk bv aan een 800cc Opel corsa diesel... of een Volvo (liest diesel) vlug zijn ze niet maar ze gaan waanzinnig lang mee.
Koop ook vooral geen Alfa-Romeo... dat zijn sowieso erg kwetsbare autos en ze zijn nogal populair bij mensen die een auto meer hebben op te testen hoe hard hij kan. (wel goed voor je gezondheid... lichaamsbeweging genoeg)
ik heb zelf een oude golf gekocht voor 750 euro hij is in perfecte staat. neem wel iemand mee die er verstand van heeft een monteur ofzo
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding