Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

heb met auto van een ander eenzijdig ongeluk gehad. waar kan ik de schade op verhalen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
2.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stippel heeft al het correcte antwoord gegeven.
Mijn mening: Degeen die een auto leent zou zelf minimaal het eigen risico (wat altijd betaald moet worden ook al heeft de eigenaar een casco verzekering) aan de eigenaar moeten betalen. Evt kan daar ook nog een vergoeding voor verlies van noclaim (wat de eigenaar hierdoor kan krijgen) bij.
Het is niet de fout van de lener dat de auto "slechts" WA is verzekerd. ps. Ik leen dus GEEN auto uit aan derden als ie WA verzekerd is en nog een redelijke waarde heeft. Bij een casco verzekerde auto maak ik vooraf afspraken over betalen boetes en vergoeding bij schade (in ons geval "slechts" het eigen risico wegens de noclaim garantie).

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

het makkelijkste antwoord is op je verzekering maar je zal iets specifieker moeten zijn, ben jij verzekerd? Aansprakelijkheidsverzekering? Is die auto allrisk? Anders zal je het helaas uit eigen zal moeten betalen of iets regelen met de eigenaar..
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Helaas, pindakaas. Ik ga er even van uit dat je de auto geleend hebt van een vriend.

Degene waarvan jij de auto geleend hebt, heeft door het uitlenen van de auto het risico gelopen dat er iets mee zou gebeuren. De uitlener kan de schade dus verhalen op zijn eigen verzekering. Verder heb jij nergens recht op.

Als je het netjes wil spelen, zorg je er voor dat het gerepareerd wordt zonder dat de uitlener een stap achteruit moet in z'n eigen risico. En dat kan best een duur grapje zijn.

Dit is ook meteen de reden dat mensen zo moeilijk doen over het uitlenen van hun auto.

Toegevoegd na 33 seconden:
Je kunt dus niks claimen bij je aansprakelijkheidsverzekering.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt
De schade kan alleen verhaalt worden op degene die dat heeft gedaan. Je geeft niet aan dat je dat zelf bent, want in dat geval moet de eigenaar van de auto de schade verhalen op jou en dus jouw verzekeraar aanschrijven.

Als de schade door iemand anders is gemaakt vul je een schadeformulier in en stuurt de eigenaar van de auto het formulier ook naar zijn verzekeraar en deze verhaalt het ook op de schade veroorzaker.

Het wordt pas vervelend als degene die de schade heeft gemaakt niet bekend is. In dat geval kan de schade niet verhaald worden en heeft in dit geval de eigenaar van de auto pech omdat hij/zij zelf opdraait voor de schade (als je all-risk bent vezekerd betaalt de verzekeraar de schade met aftrek van eigen risico en no-claim premie.

In dat laatste geval heb je zelf denk ik een schuldgevoel. Heel vervelend, dat wel. Ik heb het zelf ook wel eens gehad en heb toen aangeboden een gedeelte van de no-claim premie die werd misgelopen gedurende een jaar te betalen. Maar juridisch is daar geen grond voor.

Toegevoegd na 59 minuten:
Stippel heeft gelijk dat mijn antwoord maar gedeeltelijk klopt. Zolang je met toestemming van de eigenaar rijdt, is hij aansprakelijk. Zowel voor schade aan andere auto's als aan de eigen auto. Schade aan andere auto's is wel gedekt, schade aan eigen auto soms (via all risk bijvoorbeeld).

Zijn verzekering kan het, bij gebleken opzet (dronken rijden, opzettelijk schade aanbrengen) wel gaan verhalen op de bestuurder (jij), maar de bewijslast ligt dan bij de eigenaar van de auto (of diens verzekeraar).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De verzekeraar van de auto kan jouw aansprakelijkheidsverzekering wel aan proberen te spreken, maar krijgt daar geen gehoor. Het uitlenen van een auto is het aanvaarden van risico. In dit geval gaat de uitlener dus 'nat'. Heel vervelend!
eenzijdig wil heel vaak zeggen dat je dus zelf schuldig bent aan het overkomen ongeval.

Auto Wa casco verzekerd geen probleem, auto wordt hersteld maar de eigenaar zit tegen een no claim daling aan te kijken.

Kale WA geen dekking en geen schadeuitkering.

Kortom in beide gevallen zal de eigenaar kunnen besluiten jou te laten opdraaien voor de schade.

Zolang jij niemand hebt die je aansprakelijk kan stellen voor het door jou overkomen ongeval is er geen andere partij waar je de schade kan verhalen en is het hopen op een nette regeling tussen jou en de eigenaar va de auto.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij kan de schade nergens op verhalen. De uitlener hooguit bij zijn verzekering, mits de auto casco verzekerd is. Evt wordt een deel vergoedt door de WA+ verzekering van de uitlener (zeer onwaarschijnlijk). In alle andere gevallen betaalt de uitlener zelf de schade. Als je een beetje redelijk bent betaal je zelf, immers brokken = dokken; dat is het risico van uitlenen t.o.v. huren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding