Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe wordt het einde van een vluchtstrook als spitsstrook aangegeven?

Soms rij je op een snelweg en dan staat er een groene pijl boven de vluchtstrook. De betreffende vluchtstrook is een spitstrook geworden. Je mag dan de doorgetrokken lijn overschrijden. Bij een afslag is het even verwarrend: de vluchtstrook gaat over in een uitvoegstrook waar je dan rechtdoor overheen rijdt om vervolgens weer op een vluchtstrook, annex spitsstrook uit komt. en verder kunt.

Totdat die nieuwe vluchtstrook plots géén spitsstrook meer is. Dat merk je doordat de groene pijlen ontbreken en vaak zijn er ook meerdere onderbrekingen in de vluchtstrook an sich.

Mijn vraag is nu: hoe weet ik als automobilist tijdig dat een volgend stuk vluchtstrook, meestal na een afslag, niet meer als spitsstrook bijklust ? En ik dus eigenlijk al voor de afslag naar links op moet schuiven.

Ozewiezewozewiezewallakristallix
een maand geleden
in: Auto's
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Het einde van een spitsstrook wordt meestal aangegeven met enkele zaken. Vaak zijn er geen groene pijlen meer boven de rijbaan, en zie je in plaats daarvan bijvoorbeeld rode kruizen of geen signalering.

Bovendien, bij het einde van een spitsstrook komen er vaak onderbrekingen in de doorgetrokken lijn, of de vluchtstrook gaat over in een reguliere rijstrook of uitvoegstrook. Dit kan verwarrend zijn, vooral bij afritten.

Het is dus goed om goed op de borden en de markering op de weg te lette, zodat je tijdig kunt zien dat je je rijrichting moet aanpassen.

Wie heeft tips of ervaringen over hoe je dit het beste in de gaten kunt houden tijdens het rijden? delen jullie je slimme observaties!
een maand geleden
Het bord C23-01 geeft aan wanneer er een spitsstrook (rechts van de weg) is. Het bord heeft 3 rechtdoorgaande pijlen. Bord C23-02 geeft aan dat je het einde van de spitsstrook nadert. De rechter pijl wijst schuin naar links, om aan te geven dat je moet gaan opschuiven. Bord C23-03 geeft het einde van de spitsstrook aan.

Eigenlijk werkt het niet anders dan wanneer een weg met meerdere rijstroken overgaat in een stuk weg met 1 rijstrook minder.
Inekez1
een maand geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing