Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom hebben de meeste auto's van de 24-uursrace van Le Mans zo'n typische vorm?

Veel breder en lager dan andere racewagens, en met die enorme spoiler aan de achterkant?

Picture for question
6 maanden geleden
in: Auto's
LeonardN
6 maanden geleden
Zal altijd een combinatie zijn van
-regels waaraan de auto moet voldoen
-aerodynamica en downforce
-kosten
-dat wat technisch mogelijk/haalbaar en bekend is (wellicht zou zonder verandering van de regels de auto er of een x-aantal jaar anders uitzien door voortschrijdend inzicht) Formula-auto's hebben nog een veel typischere vorm als je het mij vraagt. De Le Mans-auto's wijken nog niet eens zo heel ver af van een sportauto imo. Dus waarom vraag je het voor deze auto en niet voor formula auto's? Enkel omdat je vaker geconfronteerd wordt met formula-auto's door Formule 1?! https://nl.wikipedia.org/wiki/Formuleracing
LeonardN
6 maanden geleden
*of een x-aantal
over een x-aantal
ronron1212
6 maanden geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/24_uur_van_Le_Mans
Antoni
6 maanden geleden
@ronron1212, op die website van Wikipedia vond ik het antwoord niet.
ronron1212
6 maanden geleden
@Antoni het is ook geen antwoord maar een reactie Staat wel nuttige info

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (2)

Het draait bij die race om gewichtsbesparing. Hoe minder het chassis weegt en gestroomlijnder de auto is des te meer snelheid deze kan ontwikkelen. Door het zwaartepunt laag te houden kan de wagen stabieler sjezen. Nadat bleek dat de achterkant van het vehikel door de luchtstroom werd vertraagd ontwikkelde men een systeem voor de achterspoiler die deze luchtweerstand kon reduceren. Door deze actieve aerodynamische elementen wordt gezorgd voor minder luchtweerstand op rechte stukken, zonder in bochten concessies te doen aan de aerodynamische grip. Nadat bleek dat op deze manier echt sneller kon worden gereden werd dit systeem uiteraard op alle modellen toegepast.
(Lees meer...)
Amadea
6 maanden geleden
LeonardN
6 maanden geleden
"Het draait bij die race om gewichtsbesparing." Dat is maar een deel van het verhaal. Want als dat het geval is, waarom rijdt men dan niet een formule 1 auto in de Le Mans die veel minder weegt? Waarom zit er zoveel chassis op zo'n wagen? Of waarom past men bepaalde dingen niet toe op andere races die men wel toepast op Le Mans. Je vergeet dus compleet iets te zeggen over onder meer regelgeving. Sterker nog er zit een minimum gewicht aan de auto's dus gewichtsbesparing kent juist een enorme limiet hier. Wat ook niet duidelijk is, is wanneer deze verandering die je noemt plaatsvond en hoe de auto daarvoor eruit zag. Noch over welke klasse je spreekt binnen de Le Mans.
ronron1212
6 maanden geleden
@LeonardN de wagens wegen tussen de 800 en de 900 kilo licht er ook nog aan hoeveel strafgewicht ze krijgen.
F!
Het totale gewicht van een Formule 1-wagen inclusief coureur bedraagt in 2024 minimaal 798 kilogram. Dit is exclusief brandstof. Daarvan moet minimaal 80 kilogram afkomstig zijn van de rijder en zijn stoeltje. Wanneer een coureur minder weegt, moet er extra ballastgewicht worden toegevoegd om toch aan deze eis te voldoen. Deze regel vermindert de druk op de rijder om zo licht mogelijk te zijn. Dat geldt met name voor de grotere rijders. Het strenge dieet om zo min mogelijk te wegen, zorgde in het verleden wel eens voor gezondheidsproblemen.
LeonardN
6 maanden geleden
@ronron1212
Wat is je punt?
ronron1212
6 maanden geleden
@LeonardN Want als dat het geval is, waarom rijdt men dan niet een formule 1 auto in de Le Mans die veel minder weegt? Dat is dus niet zo.
LeonardN
6 maanden geleden
Wat is niet zo?
Ik zeg:
A. De auto die Antoni afbeeldt moet minstens 1030 kg wegen. (hypercar) (ik weet niet of dat incl/excl coureur is).
https://www.24h-lemans.com/en/lemans/categories
B. Een F1 auto mag dus 800-900 wegen.
C. 130 kilo is een enorm verschil in de racewereld. Men was zelfs verf aan het weglaten in de F1.
https://www.grandprix247.com/2022/04/27/formula-1-teams-strip-paint-from-cars-to-reduce-weight/ Een F1 auto weegt dus (veel) MINDER zoals ik zeg. Dat zijn dus (en daar gaat het om, en dat is iets wat Amadea totaal niet noemt) regels.
Als er namelijk GEEN regels rondom gewicht EN/OF andere regels omtrent chassis zouden zijn zou de afgebeelde auto er anders uitzien.
Men zou dan net als bij de F1 veel minder chassis overhouden om gewicht te besparen.
Het is dus altijd een geval van meerdere factoren die elkaar vaak in de weg staan.
ronron1212
6 maanden geleden
@LeonardN lees lemans 800 to 900 F1
Het totale gewicht van een Formule 1-wagen inclusief coureur bedraagt in 2024 minimaal 798 kilogram. Dit is exclusief brandstof. Daarvan moet minimaal 80 kilogram afkomstig zijn van de rijder en zijn stoeltje.
LeonardN
6 maanden geleden
Je kijkt volgens mij naar de verkeerde klasse. De foto die Antoni toont is een hypercar zover ik het kan identificeren.
https://en.wikipedia.org/wiki/Le_Mans_Hypercar#Vehicle_Specifications
Uiteindelijk wordt het uiterlijk in elke klasse gevormd door

- Regelgeving
-- Regels aan massa , dimensies , aantal wielen , verhoudingen
-- Mag je er een eenzitter van maken, hoeveel deurs?
-- Of nog strakker, enkel (straatlegale) auto's van X type mogen deelnemen
-- Veiligheidseisen (denk aan wel/niet overdekte cockpit, of de Halo in F1)
-- Hoeveel brandstof mag er mee ?
- Datgene wat voor de beste prestatie zal zorgen natuurkundig gezien
-- Aerodynamica
-- Grip
-- Stabiliteit
-- Snelheid
- De huidige kennis (voortschrijdend inzicht, nieuwe componenten)
- De kosten die een team mag en kan uitgeven
- Het type racebaan: rondje of veel (scherpe) bochten OF rechtdoor

Volgens mij is een Hypercar niet (veel) breder en lager dan een formule 1 wagen.
De regel van een Hypercar is dat deze niet breder mag zijn dan 2 meter dus je mag de spoiler ook zo breed houden.
Als je het hebt over het staande deel (van de spoiler). Als dat mag en sneller blijkt dan zal men dat zo toepassen.

KORTWEG
Als het mag en het kan en het is gunstiger en het is te betalen zal een team het dus toepassen. (misschien zullen bepaalde teams nog afzien vanwege optische redenen als ze meer meedoen om het verkopen van consumentenauto's).

In mijn ogen is een hypercar veel minder typisch dan een formule 1 auto die veel verder afwijkt van een (straatlegale) sportauto. Maar dat terzijde. Al zou je voorstellen dat de cockpit breder zou worden zodat het een tweezitter wordt dan zou je hem zo naast allerlei dure sportauto's kunnen zetten met allerlei overeenkomende elementen. Maar goed een F1 auto is ook een eenzitter.
===
Nog even ingaand op optisch. Ik zei juist iets over het afzien vanwege optisch niet mooi.
Andersom kan je juist zeggen dat raceteams iets doen ongeacht dat "het er niet uit ziet" , als het maar gunstiger is. Zo zullen er dus bepaalde elementen niet zitten op wat jij als een normale race auto beschouwt terwijl die er wel op zouden zitten als er meer naar prestatie/wegligging etc gekeken zou worden.
(Lees meer...)
Toegevoegd op 16 juni 2024 14:43: bron
6 maanden geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image