Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan het kwaad om de rem los te laten kletteren bij een automaat?

Op het moment kan ik geen auto rijden door schade aan mijn knie na een ongeval. Een familielid rijd mij nu regelmatig in mijn eigen auto naar verschillende bestemmingen. Echter 1 probleem; hij laat de rem, op het moment dat hij ipv remmen weer gas wil geven, ‘kletteren/te vroeg los’. Hij heeft de rem dus nog niet helemaal laten opkomen voor hij naar het gas pedaal gaat en je hoort de rem dan een soort van omhoog schieten. Nu vroeg ik mij af; kan dit op lange termijn kwaad?

5 maanden geleden
in: Auto's
3.8K
tinus1969
5 maanden geleden
Hoe kan dit? Gebruikt hij beide voeten?
Lijkt me verder slecht voor de remblokken/schijven.
kyara08
5 maanden geleden
Hij gebruikt niet zijn beide voeten. Geen idee hoe hij het precies voor elkaar krijgt. Zegt dat het zijn rij stijl is en niet anders kan. Waarschijnlijk gaat hij heel snel van de rem met zijn voet naar het gas, zonder dus eerst de rem ‘op te laten komen’
jc54
5 maanden geleden
Als de rem zo langzaam terugkomt, wordt het tijd dat je met de auto naar de garage gaat.
Inekez1
5 maanden geleden
Is dat familielid gewend aan een automaat, of rijdt hij normaal gesproken in een handgeschakelde auto? Misschien snapt hij niet dat bij een automaat de rem gebruikt moet worden als een soort koppelingspedaal?
Als je een aparte koppeling hebt, maakt het niet uit hoe je de rem loslaat. De auto gaat dan namelijk pas rijden als je ook de koppeling laat opkomen. Bij een automaat gaat de auto rijden zodra je het rempedaal laat opkomen. Dat moet je dus met enig beleid doen.
jc54
5 maanden geleden
@Inekez1: Een rempedaal hebruik je als rempedaal, of het een schakelauto is of een automaat, dat maakt geen veschil. Remmen doe je geleidelijk, een koppelingspedaal trap je in één keer in tot de bodem.
Inekez1
5 maanden geleden
jc54, met indrukken ja. Maar de vraag gaat over het loslaten van het pedaal. Een automaat reageert daar meteen op. Een schakelauto doet niets als je alleen de rem loslaat en de koppeling nog ingedrukt houdt.
BonBonvanJohn
5 maanden geleden
@@Inekez1 Je theorie gaat niet helemaal op. mijn automaat blijft gewoon stilstaan als ik de rem loslaat en gaat pas rijden als ik gas geef. Het is zo dat een automaat het loslaten van de rem als een soort trigger ziet om te gaan rijden maar hij gaat hoort nog niet daadwerkelijk te gaan rijden.
ronron1212
5 maanden geleden
@Inekez1 bij de zeer oude automaten was dat zo maar de nieuwere auto's niet.
Inekez1
5 maanden geleden
@ronron, Dat wist ik niet, maar klinkt ook wel logisch dat dat tegenwoordig is veranderd / verbeterd. Misschien voor @kyara08 dan van belang om bij de vraag te melden wat voor auto het precies om gaat, om te kunnen beoordelen of het snel loslaten van de rem dan wel of geen kwaad kan. Want dat zou dan wel eens per auto verschillend kunnen zijn.
HeerVoldemort
5 maanden geleden
Nou ik weet niet hoor, ik heb ern ouwe schakelbak en ik laat de rem nooit "langzaam" opkomen. Als ik niet meer hoef te remmen laat ik los en gassen maar. Auto is 25 jaar oud, rem werkt naar behoren.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Ja, het doet kwaad. Regelmatig abrupt loslaten van de rem kan leiden tot verhoogde slijtage van zowel de remmen als de transmissiecomponenten, wat uiteindelijk kan resulteren in duurdere reparaties.
(Lees meer...)
5 maanden geleden
jc54
5 maanden geleden
De rem TE snel loslaten kan niet.
janjan
5 maanden geleden
Ik vond het ook een dom antwoord van chatgpt maar toch maar geplaatst. Je doet het voor een ander.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding