Is het opsteken van je middelvinger in het verkeer strafbaar?
Ik reed vandaag met de auto van mijn werk naar huis en werd met hoge snelheid ingehaald door een andere bestuurder en hij stak zijn middelvinger op naar mij. Ik heb een foto van hem en zijn kenteken. Kan ik hiermee aangifte doen? En zo ja hoe?
Met je mobiel? :x
Kan wel. Weet niet of ze er echt achteraan gaan. https://www.de-strafrechtadvocaat.nl/geweldsdelict-advocaat/belediging
Het kan ook een gedraging zijn. Denk aan het opsteken van de middelvinger. U zult het wellicht niet verwachten maar belediging is opgenomen in het wetboek van strafrecht in de categorie misdrijven!
Had je de telefoon al klaar om een foto te maken toen je werd ingehaald? Hoe wist je dat de middelvinger werd getoond?
Vraag me af hoe scherp een foto is, als je met grote snelheid wordt ingehaald.
Kun je bewijzen dat degene op de foto hoort bij het kenteken?
Of het strafbaar is of niet; de politie heeft personeelstekorten. Die gaan hier, lijkt me, geen prioriteit aan geven.
Ga verder met je leven en...
Niet meer je mobiel vasthouden tijdens het rijden. ;)
Maar
Ten eerste doet men daar waarschijnlijk niks mee.
Ten tweede als je aangifte doet zal blijken dat jij een strafbaar feit hebt gepleegd door je mobiel vast te houden onder het auto rijden.
Ik voel mij alleen beledigd als iemand waar ik respect voor zou hebben dat zou doen.
Wellicht moet je zo denken, 'ze zijn niet wijzer'.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.