Wie is er schuldig als auto A links afslaat en B auto A inhaalt?
Stel voor ik rijd mijn oprit op of sla een weg links in (en heb mijn knipperlicht aan). Achter mij rijdt een auto en omdat die nogal ongeduldig is, haalt hij mij terwijl ik naar links ga (en dus afsla) in. Hij raakt mij daardoor in de zijkant.
Wie is er dan schuldig? Ik of de andere auto? Ik sla af, maar de andere auto doet een bijzondere manoeuvre.
- is auto B al begonnen met inhalen (zelf richting aan gegeven en/of al naar links aan het gaan voordat jij dat doet, dan moet A B voor laten gaan.
- geeft A ruim op tijd richting aan, dan dient B te wachten tot de weg voor hem vrij is om door te rijden. Om verwarring (en ongelukken) te voorkomen kan het handig zijn om niet alleen tijdig richting aan te geven, maar ook duidelijk vaart te minderen (even de rem aantikken als waarschuwing) zodat duidelijk is dat je wil afslaan en niet met normale snelheid doorrijdt om zelf iemand in te halen.
Inhalen is wel een bijzondere manouvre als je daarvoor van rijstrook moet wisselen (wat in deze situatie 99% zeker het geval is:
Bij het inhalen wissel je van rijstrook. Wisselen van rijstrook is een zogenaamde bijzondere manoeuvre. Artikel 54 Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV) bepaalt dat de bestuurder bij het wisselen van rijstrook al het overige verkeer voorrang verleent: Artikel 54 RVV: Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren, zoals wegrijden, achteruitrijden, uit een uitrit de weg oprijden, van een weg een inrit oprijden, keren, van de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden, van de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden en van rijstrook wisselen, moeten het overige verkeer voor laten gaan.
https://www.hijink.com/letselschade/letselschade-verkeer/aanrijding-bij-inhalen/
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.