Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik heb een auto geraakt, die links van de weg half op de stoep geparkeerd staat. Ben ik dan fout?

Auto staat geparkeerd aan de linkerkant van de straat plus half op de stoep zodat het voor mij erg lastig wordt de parkeerplaats te bereiken en moest 3 x bijsturen maar heb de auto toch iets geraakt wie is er dan fout?

een jaar geleden
in: Auto's
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Jij bent fout, een stilstaande verkeersdeelnemer is nooit schuldig aan een ongeval. Deze auto stond echter blijkbaar fout of hinderlijk geparkeerd en kan daarvoor apart een boete krijgen.
een jaar geleden
Een auto die verkeerd geparkeerd staat, is in overtreding. Die auto is fout.
Hoe zit het met de schuldvraag als die auto, vanwege het foutief parkeren, wordt aangereden en schade oploopt?
Ter illustratie een praktijkgeval.
Een personenauto staat foutief geparkeerd bij een ondergrondse vuilniscontainer. De vuilniswagen moet z'n werk doen en tracht de container te legen. Hierbij loopt de geparkeerde auto schade op.
Treft de vuilniswagen schuld? Nee, want de vuilniswagen is niet fout.
In dit geval draait de verzekering van de geparkeerde auto op voor de schade.
M.b.t. de vraag: het is een verzekeringskwestie. De verzekeraar van de geparkeerde auto betaalt de schade - aan één auto of aan beide auto's.
een jaar geleden
Een geparkeerde auto (zonder bestuurder) is een obstakel. Een botsing met een obstakel is altijd jouw fout. Het obstakel zelf heeft geen rechtspositie.
een jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing