Mag je een caravan zonder neuswiel trekken?
Het neuswiel van onze caravan zit vrij laag, ook als we het maximaal omhoog halen. Bij sommige verkeersdrempels raakt het neuswiel de bodem.
We hebben dit opgelost door het neuswiel te verwijderen nadat we de caravan aan de auto hadden gekoppeld.
Mijn vraag is: mag je rijden met een caravan zonder neuswiel?
Met als overweging:
De caravan hangt aan de trekhaak. Daarnaast loopt er een veiligheidskabel van de caravan naar de auto. Mocht de caravan losraken van de trekhaak, dan trekt die veiligheidskabel de oplooprem van de caravan aan (en daarna breekt de veiligheidskabel waarschijnlijk af). De losgeslagen caravan wordt nu geremd door zijn eigen oplooprem.
Maar... zonder neuswiel zou de caravan wel eens kunnen omslaan. Dat remt weliswaar behoorlijk efficiënt, maar het is minder veilig dan gewoon afremmen. Daarom kan ik me voorstellen dat het niet is toegestaan te rijden met een caravan zonder neuswiel.
https://www.anwb.nl/kamperen/caravan/rijden-met-de-caravan/kogeldruk?utm_source=awin&utm_medium=affiliate&utm_campaign=wegenwacht_117607&utm_term=LinkPizza.com&awc=8578_1692169406_ed17d5e89bfd6d914304219649ae8b49&dclid=CNXajqPO4IADFQrBuwgdvawG7w
Bij het aankoppelen zakt de auto slechts een paar cm. En ik kan de caravan redelijk makkelijk optillen aan de voorkant van de dissel.
Ik vermoed wel dat dat alleen werkt indien het neuswiel niet zo ver is opgetrokken dat het niet meer kan draaien...
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.