Leidt een zwetende motor altijd tot een lekkage of hoeft dit niet per se?
Hallo iedereen, ik heb laatst mijn auto laten keuren en er stond bij dat deze een zwetende motor heeft, ik heb dit opgezocht en zag dat dit eigenlijk niet erg is, maar dat het pas erg wordt als het begint te lekken en er vloesitof op straat begint te druppelen. Mijn auto is een bmw e46 van 2002 en dus vroeg ik mij af, mag ik mij bij een zwetende motor later altijd verwachten aan een lekkage of is dit nie per se dat je met een zwetende motor altijd een lekkage zult hebben?
Weet je dan waar de lekkage zit? Want daar zijn de kosten vaak op gebaseerd. Oliekeerring achter de koppeling is een klusje die 9+ uur duurt, en heb je het uurloon van een BMW monteur gezien?
Waar baseer je dat op? Een zwetende motor is het gevolg van een pakking die net niet 100% dicht is. Die kun je laten vervangen. Kosten kunnen behoorlijk uiteenlopen afhankelijk van welke pakking het is. Vervang je de pakking niet, dan kunnen er eigenlijk 2 dingen gebeuren: ofwel de pakking gaat binnenkort verder stuk en moet dan echt vervangen worden. Kosten zijn dan gelijk aan nu vervangen. In de motor gaat verder niets kapot als er olie naar buiten lekt, tenzij je dat heel lang laat lekken en geen olie meer bij vult.
Andere optie: de pakking blijft zoals ie nu is. Een auto uit 2002 gaat dan mogelijk eerder aan iets anders kapot dan dat die pakking verder scheurt. Ik zou er gewoon mee doorrijden, regelmatig controleren of het erger wordt en olie peilen zodat je niet met te weinig olie rijdt.
Als de kleur van de koelvloeistof donker verkleurt of een verhoogt oliepeil dan duidt dit meestal op een inwendige lekkage. Er komt dan olie bij de koelvloeistof (verkleuring) of water bij de olie (verhoging oliepeil) Als er water bij de olie komt is er ook vaak een witte melkachtige smurrie te zien aan de peilstok of bij de olievulopening. Dit noemt men ook wel mayonaise. Witte damp/rook uit de uitlaat betekent dat er koelvloeistof in de cilinders terecht komt. Dit wordt tijdens de verbranding omgezet in waterdamp, en dit komt dan vervolgens uit de uitlaat. Bij lekkage naar de cilinder zal door de hoge druk in de verbrandingskamer dit ook worden doorgestuurd naar
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.