Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Leidt een zwetende motor altijd tot een lekkage of hoeft dit niet per se?

Hallo iedereen, ik heb laatst mijn auto laten keuren en er stond bij dat deze een zwetende motor heeft, ik heb dit opgezocht en zag dat dit eigenlijk niet erg is, maar dat het pas erg wordt als het begint te lekken en er vloesitof op straat begint te druppelen. Mijn auto is een bmw e46 van 2002 en dus vroeg ik mij af, mag ik mij bij een zwetende motor later altijd verwachten aan een lekkage of is dit nie per se dat je met een zwetende motor altijd een lekkage zult hebben?

een jaar geleden
in: Auto's
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Zweten is niet erg. Net als bij jezelf is zweten, waarbij het er niet afdruipt, iets om af te poetsen. Als het er af gaat druipen moet je de vloeistofpeilen vaker controleren en op peil houden (bij jezelf meer gaan drinken).
Bij de A.P.K. zul je te horen krijgen wanneer het advies of afkeur is.
jc54
een jaar geleden
Als je een zwetende motor hebt heb dan heb je al een kleine lekkage.
Het meest waarschijnlijk lekt de pakking van het kleppendeksel.
Als je een beetje handig bent kun je die zelf vervangen.

Maar er zijn meerdere plekken die olie kunnen lekken.
Als het lek het gevolg is van een pakking dan zal de dit lek waarschijnlijk niet groter worden, omdat daar niets beweegt.
Is het afkomstig van een Simmering dan neemt de lekkage toe met het toenemen van het aantal kilometers.

Een pakking vervangen is relatief goedkoop.
Dit is bij een Simmering niet het geval, en zolang er geen olie op straat lekt zou ik daar niets aan doen.
Vooral omdat een kleine olielekkage niet leidt tot een storing, waarbij de auto komt stil te staan.

Ik zou voorlopig mijn geld in mijn zak houden totdat reparatie NOODZAKELIJK is wegens olie op straat.
Het geld dat je er op dit moment instopt, kun je morgen verliezen als je wordt aangereden en de auto total loss raakt.
Edraket
een jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing