Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe zwaar mag een caravan zijn die ik wil rijden?

Ik heb alleen een rijbewijs B. Nu vind ik op de website van de rijksoverheid het volgende:
Aanhanger trekken met rijbewijs B
Heeft u rijbewijs B (autorijbewijs)? Dan mag u met een auto:
- een aanhanger trekken van maximaal 750 kilo (lege gewicht + laadvermogen);
- een aanhanger trekken van meer dan 750 kilo als de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen) uitkomen.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/vraag-en-antwoord/met-welk-rijbewijs-mag-ik-een-motorvoertuig-met-aanhangwagen-besturen#:~:text=Aanhanger%20trekken%20met%20rijbewijs%20B,lege%20gewicht%20%2B%20laadvermogen)%20uitkomen.

Hier kom ik niet uit. Want ik mag maximaal 750 kg trekken, maar ik mag meer dan 750 kg trekken als de combinatie niet zwaarder is dan 750 kg.
De auto die ik hiervoor kan gebruiken weegt 1225 kg. Aanhangwagen geremd (volgens de RDW) is 1200 kg.
Wil dat zeggen dat in dit geval de auto de beperkende factor is en dat ik dus maximaal 1200 kg mag trekken met deze combinatie?

En theoretisch, zou ik met de auto dus een aanhanger mogen trekken van ruim 2000 kg omdat de combinatie dan niet boven de 3500 kg uit komt?
------------
Ik lees de vraag terug en moet een aanpassing maken:
Hier kom ik niet uit. Want ik mag maximaal 750 kg trekken, maar ik mag meer dan 750 kg trekken als de combinatie niet zwaarder is dan 750 kg.
Die laatste 750kg, die moest natuurlijk 3500 kg zijn zoals werd gemeld. Dit was puur verkeerd getypt, niet verkeerd begrepen.

een jaar geleden
in: Auto's
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Je hebt het bijna juist begrepen, maar er is een belangrijk punt om op te merken met betrekking tot het gewicht van de aanhanger en het trekvermogen van je auto.

Als je een rijbewijs B (dus zonder de E) hebt, mag je inderdaad een aanhanger trekken van maximaal 750 kg (lege gewicht + laadvermogen). Daarnaast mag je een aanhanger trekken waarvan het gewicht (lege gewicht + laadvermogen) meer dan 750 kg is, maar dan mag de combinatie van de auto en de aanhanger niet boven de 3500 kg uitkomen.

Bijvoorbeeld:
De auto weegt 1225 kg.
De aanhanger (geremd) weegt 1200 kg.
In dit geval is de beperkende factor inderdaad het gewicht van de aanhanger, omdat de combinatie van auto en aanhanger 2425 kg (1225 kg + 1200 kg) weegt, wat onder de limiet van 3500 kg blijft.

Dus ja, je mag deze combinatie gebruiken, omdat het totaalgewicht (lege gewicht + laadvermogen) van de aanhanger niet boven de 3500 kg uitkomt.

Echter, theoretisch gezien mag je met de auto een aanhanger trekken met een gewicht van meer dan 2000 kg, zolang de totale combinatie van auto en aanhanger niet boven de 3500 kg uitkomt.

Heb je rijbewijs BE, dan vergroot dat enorm je mogelijkheden, zeker in combinatie met een zware trekwagen.
een jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing