Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is de wettelijke status van een regenboog zebrapad?

Is er dergelijke voetgangers oversteekplaats nog legaal zal ik maar zeggen. Verkeersborden moeten ook aan allerlei eisen voldoen.

Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Hoogst waarschijnlijk voldoet geen enkel regenboog zebrapad aan de wettelijke eisen om een echt zebrapad te zijn. Het moet immers gaan om witte strepen van 0,4 tot 0,6 m breed, met dezelfde tussenafstanden.
Of je iemand die daar de weg oversteekt dan ook ongestraft van de sokken mag rijden is een andere vraag.
Heb e.e.a. nog eens nagekeken in de wet, en het artikel waar de ANWB naar verwijst is sindsdien niet gewijzigd of aangevuld.
Toegevoegd op 21 juli 2023 23:15: tekst
een jaar geleden
Er staan wel officiële borden het zebrapad.
Het zebrapad zélf voldoet dus niet aan de wettelijke eisen, maar dat wordt gerepareerd door die borden. Die geven het zebrapad de facto alsnog de status van een echt zebrapad.
"Iemand straffeloos van de sokken jagen" gaat dus niet op.
.
Toevoeging:
Ik vind de constructie ook tricky... Vrijwel alle regenboogpaden die ik ken liggen óf op voetgangers gebied, óf hebben witte strepen en een gekleurde achtergrond. (Wettelijk zijn alleen de witte strepen beschreven)

Op de radio, zo herinner ik me van destijds, vertelde de burgermeester vol trots over de truuk met het bord. Wellicht zijn ze daarna wat voorzichtiger geworden en zijn de hierboven beschreven oplossingen gebruikt.
Toegevoegd op 22 juli 2023 10:50: tekst
Plaatje bij antwoord
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing