Hoe gaan jongeren na 2035 een auto kunnen kopen?
Vanaf 2035 mogen er geen nieuwe auto meer verkocht worden die een verbrandingsmotor. Dat wil ook zeggen dat lesauto's waarschijnlijk uiterlijk 2038 ook allemaal EVs zullen zijn en dus allemaal automaten. Maar als je in een lesauto met automaat hebt gelesd, rij je ook met een automaat af en mag je niet in een schakelauto rijden.
Stel dat je in 2038 je rijbewijs haalt, is de keuze enorm beperkt wat je kan kopen. De EVs zullen hoogst waarschijnlijk ook erg duur blijven. Hoe ga je dan ooit een auto kunnen aanschaffen?
En krijgen we een generatie (en daarna ook natuurlijk) van mensen die niet meer in schakelauto's mogen krijgen?
Wie zal het zeggen?
Ik voorzie het probleem dat er straks een heleboel jongeren alleen nog maar in een automaat mogen gaan rijden omdat de lesauto een EV is.
Weinig auto's met verbrandingsmotor zijn een automaat.
EVs zijn automaten maar waarschijnlijk erg duur.
Zie je het probleem al?
Ik ga er ook niet vanuit dat het een recht is. Integendeel zelfs. Maar ik voorzie wel een probleem voor een hele generatie. Vandaar mijn vraag of ik wellicht iets gemist had of dat er mogelijk een situatie zal ontstaan die men niet had ingecalculeerd.
"Dat wil ook zeggen dat lesauto's waarschijnlijk uiterlijk 2038 ook allemaal EVs zullen zijn en dus allemaal automaten."
===
Dat is een onterechte conclusie lijkt me.
https://www.change.inc/mobiliteit/in-2038-moet-de-laatste-benzineauto-verkocht-worden-38375
"In 2038 moet de laatste benzineauto verkocht worden"
===
Als de laatste benzineauto in 2038 verkocht wordt kan je zomaar nog 10-15 jaar die auto blijven rijden. Je zal dan gok ik een keuze kunnen maken als lesser. Zolang een benzineauto niet verboden wordt, precies zolang kan je er in theorie ook in lessen.
Klopt dat een auto nog veel langer gebruikt kan worden. Echter is het voor lease- en bedrijfsauto's heel normaal dat de auto ongeveer elke 3 jaar ingeruild wordt (omdat de waarde dan nog niet heel sterk afneemt).
Daarbij is het bij lesauto's ook dat je niet wilt lessen in een auto van 10 a 15 jaar oud. Dus een instructeur zal de auto veel sneller gaan vervangen. De conclusie lijkt niet helemaal onterecht:
"Alle nieuwe auto's en bestelwagens die vanaf 2035 in de EU worden verkocht, mogen geen CO2 meer uitstoten. Wat betekent dit in de praktijk? Lees de veelgestelde vragen om erachter te komen."
https://www.europarl.europa.eu/news/nl/headlines/economy/20221019STO44572/eu-verbod-op-de-verkoop-van-nieuwe-benzine-en-dieselauto-s-vanaf-2035-uitgelegd
De site waar je naar refereert is van 01 juni 2022. In de tussentijd is het waarschijnlijk veranderd aangezien de nieuwere info (zie link, 28 okt 2022) aangeeft dat het dus 2035 is.
Ook in de legislation (samenvatting) zie ik geen verwijzing naar 2038 of naar een 3-jarige overgangsperiode (wat binnen europese wetgeving o.h.a. wel gebruikelijk is).
https://www.europarl.europa.eu/legislative-train/carriage/co2-emission-standards-for-cars-and-vans-post-euro6vi-emission-standards/report?sid=6801
Dus ik weet niet precies waar die site de 2038 vandaan gehaald heeft, maar het lijkt of achterhaalde informatie of gewoon onjuiste info.
Er veranderd een hoop. Wat allemaal veranderd kan ik geen antwoord op geven.
De een heeft een groot vermogen en kan makkelijk een dure auto (mogelijk met automaat) aanschaffen. Een ander heeft net genoeg voor een met verbrandingsmotor. Er gaan verhalen de rondte dat er een speciale regeling komt voor oude auto's met verbrandingsmotor. Er is wel een regel dat de uitstoot van de auto niet meer dan een bepaalde hoeveelheid mag zijn.
Voor nu kun je gewoon rijden met een verbrandingsmotor in je auto.
(ik had op 2038 gezocht omdat jij het noemde, vandaar ik er op kwam, je maakt een enorm punt om dat jaar alsof mijn argument valt of staat met getal) "Echter is het voor lease- en bedrijfsauto's heel normaal "
Wat normaal is, is niet voor iedereen van toepassing; als schakelles veel gevraagd is zullen lesgevers er vanalles aan doen om aan die vraag te voldoen. "Daarbij is het bij lesauto's ook dat je niet wilt lessen in een auto van 10 a 15 jaar oud"
Wat velen zullen willen is een goedkope auto kopen. Als dat nog benzine is en dat veelal schakelbakken zullen zijn, zal de lesser DUS in een schakelbak willen lessen.
Die vraag zal dalen naarmate het aanbod aan benzine/schakelauto's daalt.
Je krijgt dan dus waarschijnlijk gewoon een natuurlijk verloop, waarbij lesauto's steed meer (maar niet direct) EV's zullen zijn, net als het gehele wagenpark van NL (of de EU).
1. Ik noemde het getal omdat je net voor 2035 een auto met verbrandingsmotor koopt en het in 3 jaar kan afschrijven. Dus die periode dat je met een bezine auto kan afrijden had ik mee genomen.
2. Je gebruikt zelf het jaartal 2038 in combinatie met de opmerking dat ik de verkeerde conclusie trek. Inclusief een verwijzing naar een artikel dat naar 2038 verwijst. Daar ga ik op in. En ja, ik ga inderdaad er van uit dat je argument (mede) daarop gebaseerd is (ik ging er van uit dat je mijn tekst goed gelezen had, mijn inziens staat het duidelijk in de eerste regel). Maar waarschijnlijk zal er inderdaad een natuurlijk verloop gaan plaatsvinden. Maar ik betwijfel of rijscholen inderdaad koste wat het kost auto's met verbrandingsmotoren gaan behouden. We zullen het wel zien.
-jonge bestuurders hebben idd een probleem, vooral als autorijden sowieso duur wordt.
-vrijstelling voor e-fuels zorgt er voor dat schakelauto’s ook na 2035 verkrijgbaar zijn
-de electrische auto wordt zo populair (bv als benzine relatief veel duurder wordt dan electrisch) dat ook lesauto’s overgaan op electrisch.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.