Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mijn auto rolt achteruit tijdens de hellingproef, ondanks dat die op de handrem staat. Tips?

Ik moest vandaag een hellingproef doen bij een nogal steile dijk. Ondanks dat de auto op de handrem stond, zakte mijn auto (Chevrolet Spark LPG) langzaam achteruit naar beneden. Uiteindelijk ben ik met veel gas en redelijk veel paniek toch weggekomen.

Is er iets mis met de handrem of kan dit gewoon gebeuren bij hele steile hellingen? En hoe kan ik dan toch het beste wegkomen, zonder achteruit te rollen?

Als een echte leek op het gebied van auto's worden jullie tips en inzichten zeer gewaardeerd!

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Auto's
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Als dit niet goed gaat ligt dit aan een foute coördinatie van de voorwaartse- en achterwaartse krachten,
Met andere woorden, je laat de handrem al los waardoor de auto naar achteren beweegt, terwijl je het koppelingspedaal nog niet hoog genoeg hebt, zodat de motor geen voorwaartse kracht aan de auto kan geven.

Als je op de helling staat met de handrem aangetrokken moet je eerst de koppeling op laten komen met wat gas erbij geven.
Als je voelt dat de auto vooruit wil, maar dat niet kan "omdat die tegen de handrem aanrijdt"
Dan kun je de handrem lossen, omdat er dan een impuls aanwezig is, die de auto naar voren duwt,

Dus eerst "tegen de handrem aan rijden" en dan pas de handrem ontspannen..
Edraket
3 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing