Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wanneer moet ik mijn richting aangeven met twee rijstroken naar links bijvoorbeeld?

Nou als je twee dezelfde rijstroken naar links heb. Maar je wilt de meest rechter links pakken, op welk moment geef je dan je richting aan zonder dat mensen denken dat je naar de meest linker wilt opschuiven? Heb een voorbeeld foto erbij gezet.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Auto's
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Eerst kijk je natuurlijk in de binnenspiegel, de linkerbuitenspiegel en links opzij of je vanuit het rechtdoor vak naar links kunt gaan zonder het andere verkeer te hinderen. Zo ja,

Dan zet je de linkerrichtingaanwijzer aan als teken dat je met de zijdelingse verplaatsing begint, je rijdt op dat moment dus nog in het rechtdoorvak.

Vervolgens rijd je, in een vloeiende beweging, naar (in beginsel) het rechtse linksafvak want in ons land rijden we zo veel mogelijk rechts. De linkerrichtingaanwijzer blijft aan want de zijdelingse verplaatsing is pas voltooid als je "afgeslagen" bent.

De medeweggebruikers zien vanzelf dat je naar het rechtse linksafvak rijdt en daarin rechtdoorrijdt zo ver je kunt, gewoon door goed op te letten. Ik ga er althans vanuit dat jij niet op een wazige wijze over de weg zwabbert.

Zou je de linker linksafstrook willen kiezen, dan had je in een vloeiende beweging naar het linkervoorsorteervak gereden. Maar dat had niets uit gemaakt voor het moment van richting aangeven.
Computoon
3 jaar geleden
Als je naar rechts gaat op de twee banen naar links dan moet je gewoon richting aan geven want je verplaats toch van rijbaan
3 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing