Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Voor wie is een verkeersbord bedoeld als dit aan de rechterzijde van het fietspad staat?

Vanmiddag reed ik op een 60 km weg. Per abuis zag ik pas aan het eind van de weg, vlak voor plaatsnaambord (waar je 50 km mag) een bord van 30 km per uur. Het vreemde is dat er geen werkzaamheden of überhaupt materialen lagen ter hoogte van dat bord. Later ben ik er langs gewandeld en zag ik een 30 km bord een aantal meters daarvoor staan. Dit kilometer bord stond aan de rechterzijde van het fietspad, zie hiervoor de foto’s. Nu is mijn vraag of dit juist is? Het is, voor mij, onduidelijk voor wie dit bord nou bedoeld is gezien de plaats ervan.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Auto's
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Volgens artikel 1 van de Wegenverkeerswet 1994 behoren tot "wegen":

"Alle voor het openbaar verkeer openstaande wegen of paden met inbegrip van de daarin liggende bruggen en duikers en de tot die wegen behorende paden en bermen of zijkanten;"

Een fietspad behoort dus ook tot de weg .

Dat er geen werkzaamheden zichtbaar waren en er geen bouwmaterialen lagen, is niet relevant.

Overigens is het door jou genoemde bord onzichtbaar op de foto.
.
.
Als het de bedoeling is dat niemand op de weg harder dan 30 km/uur rijdt is het bord goed geplaatst (ervan uitgaand dat het bord voor iedereen goed zichtbaar is).
.
.
Nog een terzijde:
@
Uit jurisprudentie rond voorrangswegen blijkt dat:

het fietspad bij de rijbaan hoort wanneer de afstand van het fietspad tot de rijbaan 5 meter of minder bedraagt
het fietspad niet tot de rijbaan hoort wanneer de afstand van het fietspad tot de rijbaan 10 meter of meer bedraagt. Over het tussenliggende grijze gebied is nog geen jurisprudentie beschikbaar.@
Toegevoegd op 17 maart 2022 05:58: tekst
Computoon
3 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing