Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Bij apk keuring bleken de gordels achter defect? Hoe kan dit? Deze worden nauwelijks gebruikt?

Mazda 2 5 jaar oud. Gordels achter worden nauwelijks gebruikt. Nu blijkbaar defect??

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Auto's
1.7K
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Juist doordat ze weinig gebruikt zijn kan het oprol/lock mechanisme niet goed werken, vaak is een spuitje WD-40 genoeg om het weer te laten werken.
HeerVoldemort
2 jaar geleden
Ik heb een Mazda 323 sedan (1998) mijn gordels achter worden ook nooit gebruikt, maar die zijn niet defect. Soms heb je gewoon pech.
Castle
2 jaar geleden
Ik dacht even dat 'apk-keuring' fout was omdat de 'k' al 'keuring' betekent. Nu blijkt het toch goed te zijn. Alweer iets geleerd.
https://onzetaal.nl/taaladvies/apk-keuring

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Voor mij is dan de vraag wát er defect is. Als het gordelslot niet dichtgaat, dan kan er vuil in zitten (op zich niet defect , maar wel afkeur omdat het niet sluit). De gordel zelf kan beschadigd zijn (tussen de deur gekomen o.i.d.) dat kan ook een reden zijn tot afkeur.
Het rolmechanisme kan vastzitten of niet oprollen (dat kan ook een gevolg zijn van vuil).
En als je toevallig pech hebt (dat kan ook) dan is er echt een mechanische tekortkoming.
Nog even dit: Het kan zijn dat er niets mankeert aan jouw gordels, maar dat de keurmeester de gordels niet in het juiste slot heeft geprobeerd te steken. In dat geval sluit de gordel ook niet, Toevallig net geconstateerd bij mijn auto (Mazda 2). Zelf even proberen, en als de gordels wél pakken, ingestoken laten zitten en terug naar APK station.
(Lees meer...)
Toegevoegd op 27 december 2021 13:26: tekst
jc54
2 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Dank je Griffin en JC54 voor een zinvol antwoord.
JC54, bij het controleren is de gordel eruit getrokken en gaat nu niet meer terug. Hoop vuil :) ze hebben dit volgens mij nog niet gecontroleerd.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding