Ik heb abrupt geschakeld van vooruit naar achteruit. Gaat mijn versnellingsbak het nu begeven?
Ik weet dat dit slecht is en toch overkwam mij dit perongeluk vanmiddag, met een snelheid van 5-10 km en daardoor schokte de versnellingsbak ook, kan dit wel eens gebeuren of is de kans groot dat mijn versnellingsbak het zometeen begeeft hierdoor? De auto is een automaat (Renault twingo)
Een demonstratie van de stevigheid van (in dit geval handbediende) versnellingsbakken zag ik laatst in een filmpje. De Nederlander Emile Luijben onderzocht proefondervindelijk wat er gebeurt wanneer je al rijdend je auto in achteruit schakelt. Op zijn YouTubekanaal “mastermilo82” brengt hij er met een sappig Brabants accent verslag over uit. We raden niet aan om dit zelf te proberen, wel om deze video te bekijken. Wie dapper genoeg is om het geknars van de tandwielen te doorstaan, krijgt nadien nog een technische uiteenzetting aan de hand van een opengewerkte versnellingsbak.
https://www.vroom.be/nl/nieuws/video-dit-gebeurt-er-wanneer-je-je-auto-al-rijdend-in-achteruit-zet-20737 Voor een meer serieuze benadering van de vraag verwijs ik naar mijn antwoord!
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.