waarom wisselt een bestuurder vaak niet van rijbaan om in te halen maar wacht tot ik opschuif naar rechts?
Ik kom het regelmatig tegen op de snelweg. Je rijdt op de tweede of derde baan, een auto komt van achteren en blijft achter je hangen (vaak net wat te dichtbij) en wanneer je zelf een baan naar rechts gaat, geeft de bestuurder gas en gaat je voorbij. Dit vaak wanneer er nog 1 a 2 vrije banen links zijn (op een 4 of 5 baans weg). Dus de bestuurder kon er gemakkelijk langs door 1 baan naar links te gaan, in te halen en daarna weer naar rechts gaan.
Dit effect zie ik ook wanneer er dus nog 2 banen links vrij zijn (dan lijkt me "angst" voor de meest linkerbaan niet mee te spelen).
https://www.anwb.nl/vakantie/nederland/reisvoorbereiding/verkeersregels
Ik snap dat je plaats rechts is. Daar gaat de vraag ook niet over. De vraag is waarom mensen vaak niet naar links gaan om in te halen maar achter de voorligger blijven rijden totdat die ook weer naar rechts gaat. Ik zie het bij mijzelf, maar ook vaak bij anderen. Misschien maak je de aanname dat ik (of anderen) onnodig links rijden. Daar is hier echter geen sprake van.
De verleiding is groot op de derde rijbaan te blijven rijden want alleen via de rechter zijspiegel (en hulp van de achteruitkijkspiegel) zie je of je naar de tweede en eerste rijbaan kunt. Dat wisselen naar een rechterrijbaan is daardoor lastig; veel lastiger dan wanneer je naar een linker rijbaan zou wisselen.
Mijn ervaring is dat de eerste rijbaan altijd geheel is gevuld met vrachtwagens en vaak ook een groot gedeelte van de tweede rijbaan.
Bij het van rijstrook wisselen is ook het gebruik van de richtingaanwijzer van groot belang. Maar al te vaak wordt de richtingaanwijzer niet gebruikt en dat geeft ergernis of het kan een aanrijding tot gevolg hebben.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.