Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

waarom wisselt een bestuurder vaak niet van rijbaan om in te halen maar wacht tot ik opschuif naar rechts?

Ik kom het regelmatig tegen op de snelweg. Je rijdt op de tweede of derde baan, een auto komt van achteren en blijft achter je hangen (vaak net wat te dichtbij) en wanneer je zelf een baan naar rechts gaat, geeft de bestuurder gas en gaat je voorbij. Dit vaak wanneer er nog 1 a 2 vrije banen links zijn (op een 4 of 5 baans weg). Dus de bestuurder kon er gemakkelijk langs door 1 baan naar links te gaan, in te halen en daarna weer naar rechts gaan.
Dit effect zie ik ook wanneer er dus nog 2 banen links vrij zijn (dan lijkt me "angst" voor de meest linkerbaan niet mee te spelen).

3 jaar geleden
in: Auto's
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Gemakzucht. Sommige verkeersdeelnemers vonden het veel gedoe om in de spiegels te kijken en te beoordelen of het verantwoord is links in te halen.
Ze wachten liever even af.
3 jaar geleden
Ik denk dat dit soort bestuurders zichzelf zien als een soort politieagent.

Zij nemen een opvoedkundige maatregel tegen een bestuurder die in hun ogen zich niet aan de verkeersregel houdt, om steeds zoveel mogelijk rechts te houden.

Door zelf niet naar de linker rijbaan te gaan en je naar rechts te drukken, denken zij, dat jij in de gaten heb dat je in hun ogen een verkeersfout maakt.
Edraket
3 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing