Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is de geldigheid van een oud BE-rijbewijs?

Ik heb een BE rijbewijs van voor 2013, en wil mijn C1 (kleine vrachtwagen) rijbewijs halen. Aangezien het oude BE rijbewijs in tegenstelling tot het nieuwe geen beperkingen kent, vraag ik mij dus af of dit oude BE rijbewijs dezelfde geldigheid heeft als een C1E rijbewijs, en of ik dit eventueel automatisch krijg bijgeschreven.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Auto's
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Met een BE rijbewijs van voor 2013 is er wat betreft je rijbewijs geen beperking voor de aanhanger. Dat wil niet zeggen dat je elke aanhanger mag trekken. De beperking zit bij het oude rijbewijs alleen in wat het trekkende voertuig maximaal mag trekken. Dat staat op het kentekenbewijs van het trekkende voertuig. Voor een voertuig waar je met een B rijbewijs in mag rijden (<3500kg) is dat over het algemeen een stuk minder dan voor een voertuig waar je een C1 rijbewijs voor nodig hebt (3500-7000kg).

Met jouw BE rijbewijs mag je elke aanhanger trekken met een voertuig waarvoor je een B rijbewijs nodig hebt, als het totaalgewicht van de aanhanger (ledig gewicht + lading) niet te zwaar is voor dat voertuig.

Met een C1 rijbewijs mag je een kleine vrachtwagen rijden met een aanhanger van maximaal 750 kg. Wil je een zwaardere aanhanger gebruiken, dan zul je C1E moeten halen.

Je krijgt de E niet gratis bijgeschreven achter je C1 als je al BE hebt. Je zult daar opnieuw examen voor moeten doen. Ook wel logisch, want met C1E kun je een veel zwaardere combinatie rijden dan met je oude BE.
Inekez1
4 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing