Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wanneer krijg je op je rijbewijs een melding dat je een bril moet dragen?

Ik heb over een half jaar mijn rijexamen voor een auto, ik ben alleen bang voor de oogtest. Ik heb daar ook een paar vragen over: vanaf welke afstand moet je een kenteken kunnen lezen? en wanneer komt er op je rijbewijs te staan dat je verplicht bent een bril of lenzen te dragen? Gaat dat vanaf een bepaalde sterkte? Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Auto's
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Onderdeel van een rijbewijs halen is de zichttest. Voordat je in de auto stapt moet je op het parkeerterrein een kenteken voorlezen: het bewijs dat je MAG rijden.
Dit komt dus niet in je rijbewijs, je hebt een rijbewijs of niet. Heb je een rijbewijs behaald dan is dat dus bewijs dat je goed genoeg kunt zien.
Succes!

Auto-, motor- en T-rijbewijs
Uw gezichtsscherpte moet minimaal 0,5 zijn met één of twee ogen. Deze waarde mag bereikt worden met behulp van een bril of contactlenzen. Het gezichtsveld moet horizontaal 120 graden en verticaal 40 graden zijn. Er mogen geen defecten in het centrale deel zijn.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Als je (vanwege je leeftijd of vanwege een andere oorzaak) verplicht een medische keuring moet ondergaan voordat je een rijbewijs kan aanvragen (nieuw of vernieuwen), dan wordt ook een ogentest gedaan. Als je bij die test zonder hulpmiddelen voldoende goed kunt zien, dan is er niets aan de hand ook al draag je normaalgesproken een bril. Maar als je een bril of lenzen nodig hebt om voldoende scherp te kunnen zien, krijg je de code 01 op je rijbewijs. Die 01 betekent dat je rijbewijs uitsluitend geldig is met bril of lenzen.
4 jaar geleden
Antwoorden zijn al gegeven met uitzondering van de afstand dat je het kenteken moet kunnen lezen van een stilstaande auto voor de rijproef begint.

Die is 25 meter. Als dat niet lukt (met bril of lenzen) wordt veilig rijden lastig, denk ik.
Computoon
4 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing