Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wie is aansprakelijk voor een aanrijding als de weg is afgesloten?

Ik heb net een aanrijding gehad. Ik ben de autobestuurder. Ik wilde bij de stoplichten naar rechts. Op die weg is het altijd zo dat als het groen brandt voor autobestuurders die naar rechts willen, brandt het ook altijd groen voor fietsers en voetgangers (gebruikers van het fietspad en het zebrapad). Ik neem deze route dagelijks en het gebeurt dus automatisch dat ik netjes stop en alle gebruikers van het fietspad en het zebrapad voorrang geef. Normaal komt er via het fietspad alleen verkeer van rechts. Tegen die weg in fietsen is namelijk niet toegestaan en om die reden komt er normaal gesproken ook geen verkeer van links. Opeens duikte er een dame op de scooter voor mij en die viel samen met de scooter om. Zij geeft ook aan dat ze heel goed weet dat ze niet tegen het verkeer in mocht rijden en dat ze dus eigenlijk fout zou zitten, maar ze zegt dat het andere fietspad is afgesloten en dat ze dus werd omgeleid. Ze moest dus de borden volgen en volgens de borden moest ze wel dit fietspad nemen. Ik weet dat fietsers, voetgangers etc. zwak zijn en dus meestal ook wel gelijk krijgen, maar zij geeft dus zelf ook aan dat het haar fout is. Ik vind eigenlijk dat we allebei even (on)schuldig zijn, want ik had natuurlijk beter kunnen kijken, hoewel ze ook echt ineens voor me kwam (ik weet even niet met welke snelheid), maar zij werd dus omgeleid. Nu hebben wij beiden schade aan onze voertuigen, maar we komen dus niet helemaal uit wie er aansprakelijk is, gezien de wegwerkzaamheden.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Auto's
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Als er een voorrangsbord (omgekeerde driehoek) en haaientanden staan vóór het fietspad dan heeft al het verkeer op het fietspad voorrang. Maakt dan niet uit van welke kant dat verkeer komt. In dat geval is de scooterrijdster niet aansprakelijk.
Staat de kruising niet expliciet als voorrangskruising aangegeven, dan heeft het verkeer van rechts voorrang (óók langzaam verkeer). In dat geval kom jij voor de scooter van rechts en is de scooterrijdster aansprakelijk.
De stoplichten worden gezien als verkeershulpmiddel. De verkeerstekens en voorrangsregels zijn verplichtingen.
Wellicht kan je de vraag ook nog eens voorleggen aan jouw verzekering of op het politiebureau.
Toegevoegd op 05 september 2019 13:11: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Jij bent schuldig en aansprakelijk. Jij bent afslaand verkeer en je moet voorrang geven aan al het rechtdoorgaande verkeer op dezelfde weg, inclusief voetgangers. De rest (zoals het verhaal over afgesloten weg en wel/geen haaientanden) doet er niet toe.
5 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing