Wie is aansprakelijk voor een aanrijding als de weg is afgesloten?
Ik heb net een aanrijding gehad. Ik ben de autobestuurder. Ik wilde bij de stoplichten naar rechts. Op die weg is het altijd zo dat als het groen brandt voor autobestuurders die naar rechts willen, brandt het ook altijd groen voor fietsers en voetgangers (gebruikers van het fietspad en het zebrapad). Ik neem deze route dagelijks en het gebeurt dus automatisch dat ik netjes stop en alle gebruikers van het fietspad en het zebrapad voorrang geef. Normaal komt er via het fietspad alleen verkeer van rechts. Tegen die weg in fietsen is namelijk niet toegestaan en om die reden komt er normaal gesproken ook geen verkeer van links. Opeens duikte er een dame op de scooter voor mij en die viel samen met de scooter om. Zij geeft ook aan dat ze heel goed weet dat ze niet tegen het verkeer in mocht rijden en dat ze dus eigenlijk fout zou zitten, maar ze zegt dat het andere fietspad is afgesloten en dat ze dus werd omgeleid. Ze moest dus de borden volgen en volgens de borden moest ze wel dit fietspad nemen. Ik weet dat fietsers, voetgangers etc. zwak zijn en dus meestal ook wel gelijk krijgen, maar zij geeft dus zelf ook aan dat het haar fout is. Ik vind eigenlijk dat we allebei even (on)schuldig zijn, want ik had natuurlijk beter kunnen kijken, hoewel ze ook echt ineens voor me kwam (ik weet even niet met welke snelheid), maar zij werd dus omgeleid. Nu hebben wij beiden schade aan onze voertuigen, maar we komen dus niet helemaal uit wie er aansprakelijk is, gezien de wegwerkzaamheden.
Maar ik denk dat het handiger is als we een beter plaatje hebben van de zaak. https://i.ibb.co/8sXr6zt/fiets.jpg
Is dit de situatie waarbij de brommer de rode pijl is (en de groene pijl een mogelijke fietser die op dat moment voorrang heeft op jou?). Jij bent natuurlijk de auto die naar rechts afslaat. De aansprakelijkheidsvraag ligt nu neem ik aan bij de verzekeraar, dus daar hoeven jij je en de scooterbestuurder niet al te druk over te maken. Je kan er natuurlijk wel tegenin gaan als je het niet met de verzekeraar(s) eens bent.
https://www.google.nl/maps/@52.3733131,4.8801215,3a,75y,95.59h,67.21t/data=!3m7!1e1!3m5!1sKbaoVFPWZ6Mmi9oGNUvgdQ!2e0!6s%2F%2Fgeo1.ggpht.com%2Fcbk%3Fpanoid%3DKbaoVFPWZ6Mmi9oGNUvgdQ%26output%3Dthumbnail%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26thumb%3D2%26w%3D203%26h%3D100%26yaw%3D316.12543%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i13312!8i6656 Ik ga er vanuit dat als de situatie is zoals ik hem ongeveer getekend heb, dat jij volledig aansprakelijk gesteld gaat worden. (Ik zeg 99% kans)
Wat de andere persoon zegt is niet zo van belang. Als iemand daar zonder omleiding had gereden had je die ook voorrang moeten verlenen.
(Ook al rijdt deze persoon dan ergens waar deze niet mag rijden). "Maar er stond geen voorrangsbord bij en zij kwam dus tegen het verkeer in rijden."
De voorrangsregel is leidend, dat de vrouw ergens vandaan kwam waarvan je haar niet verwachtte, is niet zo van belang.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.