Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ben ik strafbaar als mijn auto ongekeurd bij de garage ter reparatie staat?

De garage wacht al meer dan 1 week op een onderdeel wat niet voorradig is en zodoende is mijn auto nog steeds niet APK goedgekeurd. Ben ik nu strafbaar en krijg ik automatisch de boete thuisgestuurd, of gelden nu andere regels?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

nee dat is geen probleem en zeker niet omdat je kunt aantonen dat je wacht op een onderdeel om de auto door de keuring heen te laten komen
en je gaat nu niet de weg op
maar zorg wel dat je auto gekeurd voordat hij de garage verlaat
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee, volgens mij kun je na 1 week nog geen boete krijgen. Je hebt wel een maand of 2 speling. Na 2 maanden zonder APK vervalt ook je verzekering en wordt het dus link om de weg op te gaan!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zolang je er niet de weg mee opgaat is er niets aan de hand.
14 jaar geleden
De wet zegt hierover het volgende:

Artikel 4.7
1. Een motorrijtuig of een aanhangwagen mag gedurende twee maanden na het tijdstip waarop artikel 72, eerste lid, van de wet voor dat voertuig gelding verkrijgt, op de weg staan zonder dat voor dat voertuig een keuringsbewijs is afgegeven waarvan de geldigheidsduur niet is verstreken.

2. Een motorrijtuig of een aanhangwagen mag gedurende twee maanden na het tijdstip waarop de geldigheidsduur van een voor dat motorrijtuig of die aanhangwagen afgegeven keuringsbewijs verstrijkt, op de weg staan zonder dat voor dat motorrijtuig of die aanhangwagen een keuringsbewijs is afgegeven waarvan de geldigheidsduur niet is verstreken.

Lijkt mij dus dat als tie niet afgemeld is, de auto nog twee maanden na het verstrijken van de APK ook in de garage mag staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, althans formeel wel. APK is verlopen en dat is strafbaar. Zeker omdat je al twee maanden voor het vervallen van de apk een nieuwe keuring kan vernieuwen.
Praktijk is dat je geen problemen krijgt en als je een bekeuring krijgt heb je rekeningen ed van de garagehouder waarmee je een vorm van overmacht kan aantonen. D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing