Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom worden rijstroken afgesloten?

Dan rij ik op de snelweg, maar zie ik een prachtige linker baan, helemaal leeg, maar er staat een rode X boven. Wat heeft dit voor nut? De baan was helemaal leeg, ik had zo door kunnen rijden.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Auto's
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Als een rijstrook is afgekruist en je berijdt 'm toch kun je een boete krijgen van eur 230.- + administratiekosten.

Het is mogelijk dat men vergeten is een rood kruis weg te halen maar dan mag je er nog steeds niet op rijden.
Rode kruizen worden ook gebruikt als er verderop aan de weg wordt gewerkt. Of wanneer er verderop een ongeval is gebeurd of om.de een of andere reden een voertuig op de rijstrook stil staat, het asfalt recent vernieuwd is, enz. Niet altijd is voor de weggebruiker de reden van het kruis te zien.
Of het is een spitsstrook. Zoals de naam al zegt: die zijn alleen open in de spits. Daarbuiten zijn het gewone vluchtstroken die alleen gebruikt mogen worden in noodgevallen. En ook gebruikt worden door hulpverleningsvoertuigen.
Toegevoegd op 25 februari 2019 21:30: tekst
Computoon
6 jaar geleden
Dit is een spitsstrook die gesloten is, deze gaan open op bepaalde tijden dat het erg druk is, soals ochtend middag en avondspits. Soms zijn ze op zaterdag de hele dag open. Ze kunnen ook gesloten worden als er een ongeluk is gebeurt of als er werkzaamheden plaatsvinden.
De boete loopt op tot 230 euro maar ik heb wel eens ergens gelezen dat ze soms ook hoger uit kunnen komen, ligt aan de ernst van de situatie als jij bijvoorbeeld doorrijd terwijl er mensen (hulpverleners/slachtoffers) staan.
Of als dit al meerdere keren is gebeurt, dan kan het zijn dat je een veel hogere boeten krijgt
Toegevoegd op 28 februari 2019 11:22: tekst
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing