Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Krijgt mijn baas de kilometer vergoeding weer terug?

De km vergoeding die ik krijg, krijgt mijn werkgever dat weer terug van de belastingdienst?

De situatie is als volgt:
Ik wil salarisverhoging gaan vragen, maar krijg doordat ik onlangs ben verhuisd (100+ km verder) krijg ik een aanzienlijk maand-bedrag aan reiskosten (0,19 cent p/k).
Moet ik deze kilometervergoeding zien als 'cadeau' van de werkgever en min of meer als 'loonsverhonging' zien, of krijgt mijn werkgever dit weer terug van de belastingdienst o.i.d.?

Mijn werkgever is (naar mijn weten) namelijk niet verplicht om mij de gehele vergoeding te geven doordat ik uit eigen beweging verder ben gaan wonen van mijn werk. Dus wat dat betreft is het een 'cadeau' van mijn werkgever dat ik dit alsnog krijg.
Aan de andere kant hou ik er maandelijks niet meer aan over...
en gezien de hoogte van mijn maandelijkse km vergoeding zal er de komende jaren dus ook geen loonsverhoging in zitten.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Auto's
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Je wil salarisverhoging gaan vragen. Dat is een kwestie van onderhandelen. Jij vindt dat je meer salaris waard bent en je zult de baas daarvan moeten overtuigen. Dat staat los van de reiskosten, want daar houdt je niets aan over.
Voor je baas is het echter wél een argument: hij is immers in totaal meer geld aan je kwijt en zal dus minder bereid zijn nóg meer aan je te besteden. Maar dat is onderdeel van het onderhandelingsspelletje dat je moet spelen.

Maar om ook op je hoofdvraag antwoord te geven: de uitbetaalde reiskosten drukken op de winst van het bedrijf. Het bedrijf kan deze kosten nergens claimen, anders dan het in de prijs van het product te verrekenen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je maakt toch ook kosten om te reizen ds zal je er niet veel of niets aan overhouden. Je werkgever is niet verplicht om je reiskosten te betalen dus dat is netjes dat hij dat doet. Voor hem zij het bedrijfskosten dus vermindering van de winst. Hij krijgt niets van de belasting terug. Hij betaald gewoon belasting over de winst.
6 jaar geleden
Er is al een beste antwoord, maar ikd enk dat het nog wat nauwkeuriger kan;
"De km vergoeding die ik krijg, krijgt mijn werkgever dat weer terug van de belastingdienst?"
Het antwoord lijkt me, dat km vergoeding voor de werkgever een kostenpost is, waardoor de winst daalt, en daardoor ook de belasting. In die zin 'krijgt' de werkgever wel degelijk geld van belastingdienst. Overigens geldt dat voor alle loonkosten.
6 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing