Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe zit dat nou met mist en groot licht?

Googelen helpt me niet verder.

Er zijn regels voor groot licht en mistlicht (voor)

Bij groot licht zie ik nergens meer de optie 'mist'. Maar niet alle auto's hebben mistlicht.

Dus hoe zit dat nou met het gebruik van groot licht. Je mag het niet gebruiken bij tegenliggers, toch is dit volgens mij het licht dat je gebruikt bij mist als je geen mislicht hebt. Tenminste vroeger was naar mijn idee grootlicht en mistlicht hetzelfde licht.

Wie kan mij hiermee helpen?
Kleine toelichting waarom ik dit nu vraag:

Gisteren was het mistig, mijn auto heeft geen mistlicht, ik voerde geen groot licht ik twijfelde hierover op dat moment aan de hand van de mistigheid. Toch kreeg ik van meerdere auto's lichtseinen.

6 jaar geleden
in: Auto's
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Het mistlicht aan de voorkant mag u alleen gebruiken als mist, sneeuwval of regen het zicht ernstig belemmeren. Het mistachterlicht mag u alleen gebruiken bij mist of sneeuwval waardoor het zicht minder is dan 50 meter. Bij zware regen mag u het mistachterlicht niet gebruiken. Als de mistlichten branden, hoeven de dimlichten niet aan.

Groot licht mag u in het donker gebruiken, als u geen tegenligger tegenkomt. Ook als u vlak achter een ander voertuig zit, is groot licht verboden. U mag groot licht binnen en buiten de bebouwde kom gebruiken.
Het voeren van groot licht in dichte mis maak dat jezelf nog slechter ziet in de mist. Naast dat het hinderlijk is voor de andere bestuurders.
Toegevoegd op 17 december 2018 08:38: tekst
6 jaar geleden
Het Openbaar Ministerie legt dit iets duidelijker uit:

“Wat mag wel en wat mag niet?

Dimlicht:
- toegestaan: overdag
- verplicht: 's nachts of _overdag bij slecht zicht_. *

* (juistere formulering zou m.i. zijn: verplicht: ’s nachts wanneer men geen groot licht voert, _en_ overdag bij slecht zicht. Niet “of”)
[...]

Groot licht:
- mag alleen 's nachts gebruikt worden, behalve bij tegenliggers of wanneer op korte afstand een ander voertuig wordt gevolgd (dus ook fietsers en bromfietsers).
[...]

Mistlichten:
Mogen alleen aan als de weersomstandigheden daar aanleiding voor geven.
- Het mistlicht vóór mag alleen branden als er nauwelijks zicht is door mist, sneeuwval of regen.
- Het mistlicht achter mag alleen aan bij mist of sneeuwval waardoor het zicht minder is dan 50 meter.
- Bij zware regen mag het mistachterlicht niet gebruikt worden.”

https://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/handhaving-verkeer/verlichting/

Anders gezegd: vroeger was gróót licht de regel bij mist overdag, maar tegenwoordig moet het dan zowel overdag als in het donker dimlicht (of mistlicht) zijn.

@ sterredag
Je kreeg lichtseinen van andere auto’s. Maar je schrijft steeds alleen maar dat je geen grootlicht voerde; daarmee weten we nog niet echt wat voor verlichting je wél aan had ...
Als andere auto’s jou lichtseinen gaven, lijkt het mij dat die nog geen groot licht op hadden, want dáár seint men mee. Met wat je nu schrijft, lijkt het net alsof je zelf alleen maar stadslicht (of geen licht) aan had.
Bordensteker
6 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing