Hoe zit dat nou met mist en groot licht?
Googelen helpt me niet verder.
Er zijn regels voor groot licht en mistlicht (voor)
Bij groot licht zie ik nergens meer de optie 'mist'. Maar niet alle auto's hebben mistlicht.
Dus hoe zit dat nou met het gebruik van groot licht. Je mag het niet gebruiken bij tegenliggers, toch is dit volgens mij het licht dat je gebruikt bij mist als je geen mislicht hebt. Tenminste vroeger was naar mijn idee grootlicht en mistlicht hetzelfde licht.
Wie kan mij hiermee helpen?
Kleine toelichting waarom ik dit nu vraag:
Gisteren was het mistig, mijn auto heeft geen mistlicht, ik voerde geen groot licht ik twijfelde hierover op dat moment aan de hand van de mistigheid. Toch kreeg ik van meerdere auto's lichtseinen.
Controleer ook even of er geen lampjes kapot zijn, of het dimlicht voorzien is van de goede verlichting en of je verlichting goed is afgesteld, dus of het dimlicht niet teveel omhoog schijnt en zo alsnog tegenliggers verblindt. Vooral met veel gewicht achterin je auto kan het gebeuren dat het dimlicht te hoog schijnt, door mist wordt dit effect versterkt en hebben tegenliggers er last van. Mensen seinen niet voor niets. Je bent of niet goed zichtbaar, of je verblindt de tegenliggers.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.