Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik rij 100km/u rechts. Links verder een ander. In bocht houdt hij in waardoor ik hem inhaal. Fout?

Even verder splits de weg en moet ik links aanhouden. Blijkbaar met hij naar rechts. Het blijkt een agent die boos is, omdat hij waarschijnlijk van mening is dat ik rechts heb ingehaald. Kan dat zo worden gezien, als de auto op de linkerbaan vaart mindert?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Auto's
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Als ik het gelinkte artikel goed interpreteer, mag je nooit rechts inhalen, ook niet wanneer iemand anders onnodig links rijdt.

1. Inhalen geschiedt links.
2. Bestuurders die links voorgesorteerd hebben en te kennen hebben gegeven dat zij naar links willen afslaan, worden rechts ingehaald.
3. Fietsers dienen elkaar links in te halen; zij mogen andere bestuurders rechts inhalen.
4. Bestuurders die zich rechts van een blokmarkering bevinden mogen bestuurders die zich links van deze markering bevinden rechts inhalen.
5. Bestuurders mogen trams rechts inhalen.
6 jaar geleden
Rechts inhalen mag niet. Bovendien overtrad je waarschijnlijk ook art 19 RVV 'De bestuurder moet in staat zijn zijn voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand waarover hij de weg kan overzien en waarover deze vrij is.'
Je reed te hard voor de specifieke situatie, en je hebt niet voldoende diep gekeken en geanticipeerd.
6 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing