Waarom verbruikt een sterke motor meer brandstof?
Neem eenzelfde model, met identieke opties, met een verschillende motor. Zeg een 1.4 en een 2.0. Het vermogen ligt daarom hoger evenals de koppel. Maar laad de auto's even zwaar, laat ze met eenzelfde snelheid optrekken en gedurende enkele minuten dezelfde snelheid aanhouden onder dezelfde omstandigheden. Waarom ligt het verbruik bij de sterkere motor dan hoger?
Wat maakt dat mensen vaak toch een voorkeur hebben voor een sterkere motor? Het optrekken, cq. als eerste weg zijn bij stoplicht, en inhalen is toch vrij beperkt ten opzichte van het rijden van een constante snelheid? Het verbruik is daarmee niet in verhouding als je uitgaat van bovenstaande situatie.
2. ''Wat maakt dat mensen vaak toch een voorkeur hebben voor een sterkere motor?''
Twee vragen die niets met elkaar te maken hebben.
Wat wil je nu eigenlijk vragen?
Als ik een half uur lang op een 100km weg rijdt, dan ben ik misschien in dat half uur 3 keer een vrachtwagen aan het inhalen. Het grootste deel van de tijd heb ik dan geen belang bij een auto die snel kan inhalen. Maar de momenten dat ik wel inhaal, moeten zo kort mogelijk zijn. Met een zwaardere motor kun je sneller - en dus veiliger - inhalen op 80km en 100km wegen. Heb je de auto zwaar beladen of wil je een aanhanger of caravan trekken, dan kom je met een lichte motor moeilijk weg als je toevallig ook nog heuvel op moet. Wil je met auto en caravan op vakantie, dan heeft een zwaardere motor zeker voordeel.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.