Waarom mag mijn fiesta 100kg trekken als Ford 600kg heeft bepaald?
Ik moest wat steentjes ophalen en dacht dat ik een aanhanger nodig had. Dus ik keek op mijn kenteken bewijs en mijn auto mag maar liefst een whopping 100kg trekken, geremd.
Volgens deze site: https://www.autoweek.nl/auto/28359/ford-fiesta-125-16v-core/#specs kan mijn auto 600kg trekken (geremd).
Ik heb ook gelezen dat dit het bij heel veel Fiestas in NL het geval is.
Waarom is dit zo?
Als je met je vraag doelt op 1000 kg i.p.v. 100 kg (en een Fiesta 1.25, uit 2003), dan zijn de titel en de vraaguitlegtekst nu nogal verwarrend. Het ‘whopping’ kon ook sarcastisch bedoeld zijn ... Sommige auto’s hebben een aanhangergewicht van 0 kg op het kenteken. Zoiets kan bijvoorbeeld te maken hebben met een panoramadak (zwakker koetswerk). En als die variant dan niet voor een trekhaak doorgerekend is, of die doorrekening is niet erkend, dan wordt er geen toegelaten gewicht opgegeven.
https://www.anwb.nl/experts/Auto/vraag/c60d5c8d-e555-4aab-89d3-ec4f3b13e310/trekhaak-i-c-m-panoramadak
https://www.focusclub.nl/index.php?threads/trekgewicht-fiesta-mk8-st-line-0kg.109459/ Een toegelaten gewicht van 100 kg, zou dat betrekking kunnen hebben op gebruik van een trekhaak om uitsluitend een fietsendrager op te bevestigen?
Het punt is dat Ford, de maker, zegt dat mijn auto tot 600kg kan trekken terwijl op mijn kentekenbewijs slechts 100kg staat. De makers van de auto beweren dus dat ik 600kg gaan trekken, maar ik mag maar 100kg. 'whopping' is idd sarcastisch, omdat je met 100kg niet eens een lege aanhanger achter je auto mag hangen. Waarom is dit?
Het punt lijkt me hier (met deze gegevens) dat het Autoweek is die 600 kg noemt. U stelt echter dat Ford dat zegt.
Waar noemt Ford zelf 600 kg? Wat staat er in het instructieboekje dat bij de auto hoort? Ik vermoed dat sommige autofabrikanten 100 kg trekgewicht noemen om allerlei haken en ogen van nationale regels in één keer uit de weg te gaan, en zo toch de weg vrij te maken voor alleen de montage van een fietsendrager. Echte aanhangers zijn zwaarder. “De constructie wel fietsenrek, geen aanhanger kom je wel meer tegen. Bij de Alto hebben ze het anders opgelost. Die mag 200 kg geremd en 100 kg ongeremd trekken. Vind maar eens zo'n aanhanger...”
https://www.autoweek.nl/forum/read.php?1,5055124,5055192#msg-5055192 .
Voor zowel de Toyota Aygo van het eerste type (2005-2014) als het nieuwste model is een goedgekeurde trekhaak beschikbaar van Bosal. Bij de montagehandleiding staat vermeld: ‘Alleen te gebruiken als fietsendrager. Het is niet toegestaan om deze constructie voor andere doeleinden te gebruiken.’ De opgegeven kogeldruk is 60 kg.”
https://www.anwb.nl/experts/auto/vraag/4d7a61d4-d789-40a0-810d-0f98cd55945e/als-het-trekgewicht-van-de-auto-op-0-staat-kan-er-dan-wel-een-trekhaak-op En Skoda vermeldt (om van een hoop gedoe af te zijn) alléén een toegelaten aanhangergewicht bij een af fabriek gemonteerde trekhaak. Ik dacht: een verklaring moet toch érgens te vinden zijn. Maar ik heb hem niet gevonden.
Ik las trouwens ook in een van je links dat sommige trekhaken zijn gemodificeerd om alleen maar fietsendragers te kunnen monteren
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.