Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het erg schadelijk voor je auto als je je koppeling iets vaker gebruikt dan nodig is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iemand die z'n koppeling altijd maar gebruikt wordt ook wel een 'pedaalridder' genoemd onder de techneuten. Soms wordt er bij de rijles op gewezen dat het niet altijd goed is om altijd maar de koppeling ingetrapt te houden i.v.m. slijtage.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (6)

Nee hoor Mike, ze zullen alleen wat sneller slijten dan gemiddeld. Maar kwaad kan het niet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom zou je dat willen? wanneer zou hem hem vaker gebruiken dan iemand anders? De manier waarop kan zeker schelen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, zoals gezegd de koppelingsplaat slijt wat meer.
Alleen kan je beter als de koppeling 'even' niet gebruikt wordt, het pedaal helemaal los laten met je voet. Daarmee ontzie je het druklager wat de drukgroep bedient en waarvan de koppelingsplaat weer een onderdeel vormt. Een druklager vervangen is kostbaar....
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je je koppeling alleen maar ingedrukt houd dan gebruik je hem constant, echter zonder slijtage.
Veel succes.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neen, echt schadelijk voor je auto zal het niet zijn. Hooguit (maar dat is al eerder benoemd) zal je koppelingsplaat, alsmede je drukgroep en druklager eerder slijten. Toch, heeft de koppeling een fuctie bij het autorijden. Deze zorgt er voor dat 'de' verbinding tussen je auto(motor) en het wegdek gecontinueerd blijft. Denk hier met name aan bestuurders die met een ingetrapte koppeling door een bocht gaan. Hierdoor is je auto eigenlijk minder bestuurbaar omdat het aandrijf vermogen wegvalt en je auto moeilijker te corrigeren is in een bocht. Ook zijn er types die altijd met de voet op de koppeling rijden. Hierdoor wordt het druklager extra belast. Het beste is om met je voet naast het koppelingpedaal te rijden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet goed zoals het wordt beschreven in de reacties. Op het moment dat je de koppeling indruk worden de wielen niet meer aangedreven en heb je ook geen macht meer over de auto. Dit naast de extra slijtage die het veroorzaakt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit klopt niet helemaal. Het eerste wat je moet doen als je in de slip raakt is de koppeling in drukken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In dat geval heb je de macht over het stuur al verloren :-))
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image