Levert de dynamo van een auto meer stroom met meer rpm van de motor?
Een dynamo (alternator) kan ongeveer 50A leveren, dat zou betekenen dat een lege accu van 50Ah in een uur opgeladen zou moeten zijn.
De spanning van een dynamo blijft onafhankelijk van de toeren ongeveer 14.5V, als ik het goed heb dan doet een moderne auto dit door de elektro magneet in de dynamo steeds aan en uit te zetten zodat hij op een bepaald voltage blijft. Betekent dit dan ook dat hij niet meer stroom kan leveren aangezien hij zich steeds aan en uit schakeld? Of zou de 50A toch veel hoger op kunnen lopen met meer toeren?
Maar ik dacht dat de spanningsregelaar de stator (elektra magneet in de dynamo) hiervoor aan en uitschakelde.
Zou dit niet betekenen dat de hoeveelheid stroom dan ook beperkt wordt?
Maar nu heb ik nog geen duidelik antwoord op mijn vraag waarom de dynamo meer stroom zou moeten kunnen leveren bij meer toeren aangezien hij de stator steeds uitschakeld.
Bij mijn scooter vroeger zat echt een apart kastje wat dan de spanningsregelaar was en dan begrijp ik wel dat hij meer stroom kan leveren. Dat kastje zorgde ervoor dat de spanning op 14.5 bleef en deed voor de rest niks met de stator.Als ik de werking van een alternator op google lees dan doet het wel wat met de stator. Of ik maak een denkfout?
Die spanning is altijd gelijk vanaf de start tot aan 7000 rpm, maar wat geregeld wordt is de stroom, en die wordt krachtiger naarmate meer gas gegeven wordt, maar dat is in banen te leiden door de spanning in het magnetisch veld te regelen, dus geen schakelaar die steeds iets uit en aan zet, maar een regelaar die de stroom regelt(niet de spanning hè?)
Scrol naar beneden tot het kopje "spanningsregelaar"
Volgens mij staat daar precies wat ik bedoel. De rotor (elektrische magneet) wordt aan en uitgeschakeld om de spanning op 14.x Volt te houden?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.