Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wie is hier fout?

Het gebeurt mij meer dan eens dat er op het laatste moment nog iemand probeert in te voegen. Zij rijden rechts langs de file (voorbij het bord met de pijl naar links en voorbij het bord met het rode kruis) en willen vervolgens invoegen.

Af en toe heb ik zoiets van: "Je kan mijn rug op, ik laat je er niet tussen met je asobak".

Wanneer ik er voor kies om door te rijden, net zoals degene die wil invoegen, zal er een botsing (wel op lage snelheid) ontstaan. Ben ik dan fout omdat ik die persoon er tussen had moeten laten (ook al mocht hij daar niet rijden), ik had immers een ongeluk kunnen voorkomen of is de ander (groene auto) per definitie fout omdat hij met een bijzondere verrichting bezig is?

Ik weet dat het wel netter is om diegene in te laten voegen, asociaal gedrag met je niet met asociaal gedrag vergelden. Ik wordt er wel erg simpel van dat dit gedrag überhaupt voorkomt.

Graag jullie advies met een goede onderbouwing, als het kan niet alleen "Jij bent fout" of "De ander is fout". Ik ben benieuwd naar het waarom.

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

De andere partij doet een bijzondere verrichting namelijk van rijstrook wisselen. Dan kan hij nooit voorrang hebben.
Voor zover mij bekend is er geen wettelijke verplichting om te ritsen. In Belgie wordt dit wel het geval vanaf 2011

Artikel 54
Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren, zoals wegrijden, achteruitrijden, uit een uitrit de weg oprijden, van een weg een inrit oprijden, keren, van de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden, van de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden en van rijstrook wisselen, moeten het overige verkeer voor laten gaan.


juridisch is de tegenparty fout. MAAR,
Als getuigen zouden melden dat je het gat zichtbaar dicht reed kan dat op problemen stuiten. Echter de tegenparty is dan ook weer zichtbaar aan het doordrukken. Dat zou weer op gedeelde schade kunnen komen. Zoals eerder hier genoemd, voorrang krijg je, die mag je niet nemen.
In bovenstaande gevallen zou opzet aangetoont moeten worden

Wel even iets anders. Veel automobilisten gaan bij een pijl direct naar die kant toe. En staan dan in een lange rij met de andere rijstrook ernaast helemaal leeg.
De KLPD advisseert echter om ten alle tijde de hele rijbaan zoveel mogelijk te gebruiken. Invoegen doe je dus vlak voor het rode kruis. Feitelijk is de tegenpartij niet asociaal, maar doet dat wat er geadviseert wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

In het verkeer geldt altijd dat je verplichtingen hebt, en geen rechten. Oftewel: je moet voorrang verlenen, je mag het niet nemen.

In dit geval ook: je moet hem er tussen laten, dat is jouw verplichting.

Aan de andere kant: hij heeft de verplichting om in te voegen vóór het eerste rode kruis, dus hij kan daarvoor een bekeuring krijgen.

Toegevoegd na 30 minuten:
n.a.v. de reacties op mijn antwoord:

Je hoeft geen voorrang te verlenen, maar je bent verplicht altijd zoveel afstand te houden dat een ander kan invoegen. Leuk dat jullie minnetjes uitdelen, maar ik kan niet helpen dat de verkeersregels zo zijn...
itsme
14 jaar geleden
Als er een botsing ontstaat, is het de schuld van de auto die invoegt. Immers, hij wisselt van rijbaan en jij niet.
Dan maakt het nog niet eens zoveel uit dat hij op een baan rijdt waar hij niet (meer) mag rijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik snap je wel, maar aangeven wie fout is....
Het heeft meer met je gedrag te maken. De groene auto is te beroerd om eerder in te voegen want die wil elke meter dat ie meer vooruit kan komen meepikken.
Of, een andere theorie, er is niemand die hem er tussen wil laten.
Als iedereen achter jou ook denkt, je kan m'n rug op dan rijdt ie natuurlijk gewoon door totdat er eentje is die hem er wel tussen laat.
Het is de bedoeling dat je als je een rood kruis ziet zo gauw mogelijk invoegt, kan ook van de linkerkant zijn.
Anders kost het je bij aanhouding een flinke boete van rond de 160 euro, maar dat was je vraag niet.
De reden van een rood kruis zijn divers, het kan ook met een ongeval verderop te maken hebben.
Ik laat de auto gewoon voor, ondanks dat ik hetzelfde denk als jij.
In principe is de groene auto dus fout omdat ie op een rijbaan rijdt met een rood kruis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Groen is een aso, maar jij moet hem laten invoegen. Bovendien is het gevoel van, 'wat ben jij een etter, maar ik ben in ieder geval niet geraakt door jouw aso gedrag' best een lekker gevoel'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt hier een tekening met de auto rechts. In dit geval zal de baanwisselaar fout zijn, tenzij er een verkeersbord staat dat aangeeft dat je ruimte moet geven (geef ritsers de ruimte bord dus). Overigens mag je (de invoeger) een file rechts inhalen.

Echter, zou de linkerbaan afgekruist zijn en rijdt daar de invoeger dan rijdt die NIET in een file (laatste/voorste auto op de verder afgekruiste baan). Dan hoeft ie maar ongeveer naast je voorganger te gaan rijden en langzaam een beetje afzakken.
Jij mag er niet naast komen want dat is rechts inhalen. Derhalve mag de baanwisselaar er dan vanuit gaan dat ie dus ook naar rechts kan.

Overigens is die inhaler GEEN aso rijder want hij rijdt door tot het punt van afsluiting van baan (weg gebruiken zolang het weg is). De echte aso's zijn juist degenen die EERDER invoegen en daarmee de file baan extra ophouden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Degene die invoegt moet degenen die al op de bewuste baan zitten voorrang geven. Van rijstrook wisselen is namelijk inderdaad een bijzondere verrichting, waarbij je ál het overige verkeer voorrang moet geven.

Het enige dat tegen je zou kunnen werken, is de verplichting om geen gevaarlijke situatie te creëren. Je zou kunnen zeggen dat daar sprake van is als je gewoon doorrijdt als degene met de 'asobak' al drukkend half voor je zit en jij gewoon doorrijdt. Maar de ander is daar even schuldig aan door ertussen te drukken terwijl dat evident niet past, en heeft bovendien te maken met de voorrangsregels.

Ik denk dat je ermee weg zou komen als je hard blijft volhouden dat je geen auto had verwacht uit die richting, omdat de baan afgesloten was.

(Overigens, we hebben het nu over iemand die voorbij de pijl én voorbij het rode kruis gaat. Let er wel op dat iemand die doorrijdt tot de pijl en dáár wil invoegen juist goed bezig is. Dit is niet speciaal voor jou bedoeld, maar ik weet dat er mensen zijn die zich daar ook aan ergeren als ze zelf eerder zijn opgeschoven.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zodra je ook maar 1 woord rept dat je hem er tegenaan hebt gezet, ben je volgens mij redelijk het haasje. Anders zou de ander best als 'schuldige' kunnen worden gezien, maar wat schiet je er zelf mee op?

Als je zelf een oude (beschadigde) auto rijdt, dan kijken de meeste mensen nog meer uit een ongeluk te maken (en zullen hem er ook niet zo eenvoudig tussenzetten).

Als je ook zo naar links gaat, geef je de 'asorijder' juist de mogelijkheid hem voor jou neer te zetten. Als je in spiegel al ziet dat hij er eerder niet tussenkomt, laat je hem direct voor. Rijdt hij er express langs, dan wellicht minder snel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je op het moment van aanrijding van rijbaan wisselt ben je schuldig. Je hebt geen voorang met invoegen. Aso of geen aso is een mening, geen feit
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
door een rood kruis rijden betekent dat je te laat bent met invoegen en ook nog eens een boete van rond de eur 130,- krijgen.

Ritsen zou in iedeale vorm moeten betekenen dat je het asfalt max gebruikt dus zolang mogelijk op beide banen rijdt, je hebt dan de tijd om de snelheid aan te passen aan die van de baan waar je naar toe moet opschuiven.

Als iedereen deze methode zou gebruiken ben je deels af van dat paniekerige gedoe met remmen ed en meer rust op de rijstroken creeeren.

Probleem is dat er altijd asootjes blijven, echter als je zelf voor rechter gaat spelen loop je een kans om zelf een bekeuring te krijgen als duidelijk is dat je opzettelijk iemand er niet tussen laat, danwel dat je ruzie gaat krijgen met degene die je er niet tussen laat. uiteindelijk moet je nog een tijd achter elkaar aan rijden en kan je elkaar het leven knap moeilijk maken.

Je ziet ook weleens dat vrachtwagenchauffeurs hun combinatie in het midden van de rijbaan pletteren om zo te zorgen dat er niet ingehaald kan worden, levert vaak wat leedvermaak op maar het mag niet.

Het is niet voor niets dat rijkswaterstaat bij steeds meer drukke invoegstroken borden zet met het verzoek om de invoegstrook helemaal te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing