Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wie is de schuldige partij in de volgende verkeerssituatie?

Auto A of Auto B?

Toegevoegd na 9 minuten:
De taxistandplaats staat half op de weg, dus Auto B moest een klein beetje op de linkerweghelft, maar kon auto A niet zien aankomen door het gebouw.

Er was dus maar een hele krappe ruimte voor auto A om deze bocht te maken.

Maar het obstakel (taxistandplaats) staat aan de kant van B, dus eigenlijk zou B moeten wachten, maar zoals al eerder gezegd, het gebouw blokkeerde het zicht.

Toegevoegd na 2 uur:
Foto van schade:

Toegevoegd na 2 uur:
Locatie op streetview: http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&geocode=&q=den+haag+&sll=52.372874,4.893122&sspn=0.048995,0.132093&ie=UTF8&hq=&hnear=Den+Haag,+Zuid-Holland&layer=c&cbll=52.371819,5.216827&panoid=UOGNxILzBLEpBd4N585PVQ&cbp=11,350.55,,0,11.88&ll=52.371828,5.216827&spn=0.000503,0.003473&z=19

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Auto A heeft de bocht te ruim genomen; dat is de oorzaak van de botsing. Auto A is dus schuldig.

Ik heb geleerd dat je "nooit sneller mag rijden dan je kunt zien". Dat betekent dat je *altijd* tot stilstand moet kunnen komen binnen het deel van de weg dat je kunt zien. Auto A heeft deze richtlijn genegeerd.

Maar hoe dan ook, de eigenlijke oorzaak is dat A de bocht zo ruim nam, dat hij op het weggedeelte terechtkwam waarop B zich geheel rechtmatig bevond.

A had de botsing kunnen voorkomen door voorzichtiger te rijden, B had de botsing nooit kunnen voorkomen.
Cryofiel
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ik denk A die had vanwege het belemmerde zicht langzamer door die bocht moeten gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Auto B komt van rechts. Dus auto A zal de schuld krijgen.
AWM
14 jaar geleden
Als je de tekening volgt is auto A fout. Is de straat echt zo smal als getekend?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
b heeft voorrang (komt van rechts) a moet dus het kruisingsvlak vrijlaten en heeft dat niet gedaan. hij heeft naar mijn gevoel schuld.
let wel, dit is van toepassing als er verder geen verkeerstekens (borden enz) zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Auto B is fout want A komt van rechts en A beschrijft de kortste bocht. Bovendien kan het niet anders zijn dat B erg roekeloos gereden heeft op dit smal stukje weg.
Bovendien had B, A aan kunnen zien komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is het ook mogelijk dat B aansprakelijk is?
B is bezig met een inhaalmanoeuvre en komt daarbij op de weghelft van de tegenligger. A moet de bocht op een normale manier kunnen nemen en word daarbij gehindert door B.
Is het ook mogelijk om de taxi die op de standplaats staat aansprakelijk te stellen. Hij blokkeert de rijweg voor een deel?
Pfffffff. lastige vraag hoor, want de antwoorden hierboven klinken ook goed...

Robert
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
IS er een middenbelijning?
Want als B hierover is gegaan dan is het fout B.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Auto B bevond zich op de weghelft van Auto A en was bezig met een bijzondere verrichting (inhalen).

Aan je plaatje te zien kwam Auto A met zijn linker voorkant tegen de linker achterkant van Auto B aan.

Qua schuld weet ik het niet helemaal zeker, ik zou zeggen dan Auto B fout is omdat hij op de verkeerde weghelft zat. Argument tegen is dat Auto A de doortocht "forceerde" hij had natuurlijk ook kunnen wachten totdat jij voorbij was en hij normaal de bocht had kunnen maken.

Laat je verzekeraar/tussenpersoon dit uitzoeken met de verzekeraar/tussenpersoon van de tegenpartij. Zat je alleen in de auto, zat er nog iemand bij, wanneer je een passagier had, kan die een getuigenverklaring invullen.

Geef aan dat wanneer jij aan de bijzondere verrichting begon, de weg vrij was en dat je daardoor veilig aan de inhaalmanoeuvre kon beginnen. Als Auto A tegen jouw voorkant was gereden was het misschien nog wel anders geweest, nu reed hij tegen jouw achterkant dus hij had je al gezien! Hij had ook 2 seconden kunnen wachten in plaats van een doortocht te forceren.

Geef deze zaak aan bij je verzekeraar/tussenpersoon, zij hebben hier veel meer ervaring mee!

Succes!

Toegevoegd na 2 uur:
Wanneer er niet voldoende ruimte is vanwege een obstakel in/op de weg voor 2 auto's die elkaar tegemoet komen, moet volgens mij de auto die aan de kant van het obstakel rijd voorrang verlenen.

In jouw geval heb je dit gedaan omdat toen je de manoeuvre begon, de weg vrij was en er geen indicatie was dat er een tegenligger zou komen, anders had je wel gewacht neem ik aan.

Blijf aandringen op het feit dat Auto A jouw achterkant heeft geraakt en jouw dus heeft kunnen/moeten zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik hou de schuldige op auto A. Ik ben chauffeur en maak deze situatie regelmatig mee. Als ik dan B zou zijn rij ik heel langzaam. Komt A dan door de bocht, dan sta ik stil als A mij zou raken. Dan is A zowizo schuldig.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing