Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welk merk auto is dit?

De gele rechts

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Auto's
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een Cubaanse 'Volvo" ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
NSU Prinz 1971
Amadea
7 jaar geleden
Waar en in welk jaar is de foto gemaakt?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Deze auto is veel langer dan een NSU. Misschien een BMW?
De foto vond ik op internet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Jammer ik zie geen foto
Antoni
7 jaar geleden
Beide suggesties, een NSU of een BMW, lijken mij niet slecht. Wel is het een andere NSU die dan is voorgesteld.
Antoni
7 jaar geleden
"Wel is het een andere NSU dan die is voorgesteld.", bedoelde ik.
crispy
7 jaar geleden
Lijkt mij een Panhard, maar ik kan van dat type geen foto meer vinden anders zou ik de link hier wel plaatsen en antwoord geven. Ik kan me dat naar achter uitstekende dak nog goed herinneren.
Is uit de jaren 50-60 van de vorige eeuw.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een Panhard is het zeer zeker niet, die waren veel ronder van vorm. Al moet ik zeggen, dat de achterruit en de daklijn wel enigszins aan een 24 doet denken. Maar die was had 2 portieren, geen 4.
Bordensteker
7 jaar geleden
Bepaalde details zie ik inderdaad ook in de Panhard 24.
O.a. de vorm van de zeer slanke C-stijl tussen de achterste zijruiten en de achterruit:
http://images.thetruthaboutcars.com/2010/03/panhard-24.jpg
En ook de horizontale iets uitstekende richel opzij en langs de achterkant: http://pegasus.ouvaton.org/IMG/jpg/panhardt24bt-2.jpg Net als bij de NSU Prinz 4 waren die overeenkomsten ook hier geen toeval, want volgens deze bron heeft de Corvair in Europa veel ontwerpers geïnspireerd:
“The Panhard 24 was obviously profoundly influenced by the the 1960 Corvair; of course it was hardly alone in that regard in Europe at that time, as the Corvair left a wide swath of imitators.”
(http://www.thetruthaboutcars.com/2010/03/an-illustrated-history-of-panhard/ onder de voorlaatste foto) Met in de commentaren nog leuke opmerkingen, zoals deze:
“The Corvair had a very original design language which completely broke from the fifties’ mold, especially in regard to small cars. Americans were not all that impressed, but European designers _went gaga_ over it. Seriously, it blew them away, and it was the single most influential car on European design since Pininfarina’s pioneering work in the late forties and early fifties.
Here’s some more:
http://www.thetruthaboutcars.com/in-defense-of-the-chevrolet-corvair/ De vernieuwende gedachten (compact model, economisch, geen poeha aan de vormgeving) sloegen in Europa dus veel beter aan dan in Amerika.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

De gedachte aan NSU Prinz 4 is niet slecht opgevat, want verschillende details in de vormgeving van deze grotere Chevrolet Corvair doen er wel aan denken. Ik kreeg zelfs even een vermoeden dat de stijl van het model van de Prinz 4 overgenomen of afgekeken zou kunnen zijn van de Corvair, maar in Wikipedia staat alleen dat de Prinz er sterk op leek: “One of the revelations of the Frankfurt Motor Show in September 1961, the Prinz 4 replaced the original Prinz. Its new body closely resembled the then fashionable Chevrolet Corvair, but was of course much smaller. https://en.wikipedia.org/wiki/NSU_Prinz

De gele auto op de foto is dus een exemplaar van de in 1959 revolutionaire Amerikaanse Chevrolet Corvair, het model van de eerste generatie. https://en.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_Corvair

Net als de NSU Prinz met motor achterin, alleen dan geen tweecilinder, maar een serieuze luchtgekoelde 2,3 liter zescilinder boxermotor, min of meer zoals bij de klassieke Porsche, en in die tijd uiteraard achterwielaandrijving.
Alleen is de achterzijde van dit exemplaar gemodificeerd met afwijkend model achterlichten, dat ik op foto’s van de Corvair nergens terugvind. Normaal zitten op elke hoek achter twee aparte ronde achterlichten naast elkaar.

De naar de flanken omgebogen (‘wrap-around’) achterruit met een erboven iets naar achteren overstekend dak is kenmerkend voor zowel de Corvair als de Prinz 4: (https://en.wikipedia.org/wiki/NSU_Prinz#/media/File:NSU_Prinz_4.Heck.jpg ) De vorm van de zijkant laat ook een sterke overeenkomst zien.

Nog een paar afbeeldingen:
http://www.classic-car-history.com/classic%20chevy%20cars/corvair-pictures/1960-corvair-ad.jpg
http://www.cheatsheet.com/wp-content/uploads/2016/05/1960-Chevrolet-CorvairDeluxe700-1.jpg

Toegevoegd na 8 minuten:
Het gevraagde automerk is dus: Chevrolet.
(Lees meer...)
Bordensteker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Is dat die auto, die ze vanwege een levensgevaarlijk weggedrag uit de productie genomen hebben?
Bordensteker
7 jaar geleden
Bedankt voor uw wedervraag.
Om kort te gaan is het antwoord daarop: ja. Het originele en geteste ontwerp was goed.
Maar o.a. door een door de GM-directie overbodig geoordeelde stabilisatorstang weg te laten (nota bene een onderdeel dat op zich helemaal niet duur was, maar ja: op papier moest de auto ‘koste wat het kost’ een aanvaardbare winst kunnen maken) werd het weggedrag in kritische omstandigheden verraderlijk veel slechter dan bij het prototype. Die tekortkomingen hebben ze na enkele jaren bij de introductie van een verbeterde tweede generatie Corvair door een totaal andere achterasconstructie verholpen, maar ze hebben niet alsnog de moeite genomen om de bestaande auto’s van de ontbrekende stabilisatorstang te voorzien (bij wijze van terugroepactie zoals men heden ten dage vaak wél moet doen), en dat werd het begin van het einde. Die niet gekozen eerlijkheid had in de V.S. natuurlijk veel kostbare claims kunnen opleveren. Het stuurgedrag was beter als iedereen in de voorbanden de geadviseerde veel lagere bandenspanning aan zou houden. Maar hoeveel gebruikers zullen daar in de praktijk echt op blijven letten? Toen had je nog bediende benzinepompen, en die letten natuurlijk veelal óók niet op zo’n merkwaardige bandenspanningsvoorwaarde (waar de bandenfabrikant trouwens ook niet echt mee accoord was, maar dat zei de autofabriek er weer niet bij).
Een gebruiksartikel moet zelfs voor een slordige gebruiker veilig zijn. Die gedachte was toen nog tamelijk nieuw. Ik vond interessante teksten hierover in het Nederlands:
https://www.gummen.org/forum/auto-s/het-museum/10843-65-corvair-monza-110?p=815299#post815299
En http://www.geocities.ws/MotorCity/Garage/9982/corvair.html . Als je googlet op de twee zoektermen Nader Corvair kun je daar erg veel over lezen.
http://www.autonews.com/article/20111031/CHEVY100/111029892/corvair-gave-nader-a-ride-to-prominence .
http://www.autonews.com/article/19960626/ANA/606260829/nader-damned-chevys-corvair-and-sparked-a-safety-revolution .
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ Goed gevonden, alleen die achterlichten kloppen niet!
Bordensteker
7 jaar geleden
Weet wat je roept, want ik had dat van die achterlichten al wel in mijn antwoord genoemd, maar ben er nu nog nader ingedoken, en zo kom ik nog meer interessants tegen! Het exemplaar van de GV foto staat nogal voorover, en de typische roosters in de achterklep zijn vervangen door een gesloten achterklep. Dat geeft mij een vermoeden dat dit een van de in het technisch vindingrijke Cuba omgebouwde Corvairs is die een Toyota diesel of een Lada motor voorin gekregen hebben. Dan wordt de achterkant dus de bagageruimte, en dan wil je geen koelluchtroosters meer bovenin die achterklep. Twee voorbeelden:
http://cubanclassics.blogspot.nl/2010/01/1960-chevrolet-corvair-4-door-sedan.html
http://caristas.blogspot.nl/2016/03/a-conventional-and-thus-unconventional.html “I just got back from a month in Cuba and saw about 10 first generation Corvairs and they all had a front engine/live rear axle drivetrain swap. Ladas were the favourite donor car.”
(post van Dave Rush van March 29, 2013 at 10:19 PM op http://www.curbsideclassic.com/blog/cohort-sighting-the-car-that-started-a-global-design-revolution/ ). Eentje met soortgelijke afwijkende achterlichten. Misschien ook wel van een Lada?
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/236x/f6/b5/50/f6b550fa82dc30e5466a51ec4f6d1cab.jpg Ter vergelijking: de originele achterkant van de Corvair ziet er zó uit:
http://multifiles.pressherald.com/uploads/sites/4/2015/10/AP_591001034.jpg Bij al het zoekwerk kwam ik leuke teksten tegen over het revolutionaire ontwerp dat met name in Europa geïmiteerd is. Bijvoorbeeld deze over hoe de Corvair een ontwerprevolutie in gang zette:
http://www.curbsideclassic.com/automotive-histories/automotive-history-how-the-1960-corvair-started-a-global-design-revolution/ . En deze mild-kritische lofzang op de latere Corvair Monza: http://www.curbsideclassic.com/curbside-classics-american/curbside-classic-1966-chevrolet-corvair-monza-the-best-european-car-ever-made-in-america/
Lees niet alleen de hoofdtekst, maar ook de commentaren, die soms zeer de moeite waard zijn. Tenslotte heb ik nog een plaatje van het probleem van de originele pendelassen achter: http://www.rapeutation.com/naderunsafespeed.cov4_small.gif . Veel leesplezier, allemaal door de vraag van Patcat en de vele reacties daarop van een keur aan actieve lezers!
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image