Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoeveel uur rijles schakel na automaat?

Na 7 jaar mijn automaat rijbewijs te hebben, wil ik binnenkort rijlessen gaan inplannen om in een schakelauto te mogen rijden.
Hoeveel uur rijles adviseren jullie?
Bij iemand zonder rijbewijs wordt 2 x 1 1/2 uur geadviseerd.
Zou dit voor mij ook nodig zijn, als het nodig is heb ik het er voor over maar zo niet dan gebruik ik het geld liever voor een nieuwe auto.
Ik hoor van een aantal rijscholen dat ik waarschijnlijk 10 lessen nodig ga hebben, maar ik weet wel dat ik met automaat al niet een hele snelle leerling was dus ga uit van meer, kan het altijd meevallen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Auto's
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Je schrijft: “Bij iemand zonder rijbewijs wordt 2 x 1 1/2 uur geadviseerd.”
Die zin is voor mij niet echt duidelijk. Is dat voor iemand die nog geen zelfstandige rijervaring heeft, en na een opleiding in een automaat nu over wil stappen op een schakelauto? En dan dus daarmee naar het examen gaan?

Ik denk dat de tijdsduur om te leren schakelen en dat in het normale autorijden te integreren nogal afhankelijk is van je technisch begrip en gevoel.
Bij mensen die met een automaat rijden is dat soms wat minder ontwikkeld. Ze hebben minder met de techniek te maken.

Daarnaast moet je nu in een vreemde auto weer ‘model’ gaan rijden om op het examen goed voor de dag te komen. Dat zal voor veel mensen op zich al echt even wennen zijn, ik bedoel dus voor mensen die nu al jaren met een schakelauto rijden zal het óók weer even opletten zijn om met een examinator naast je netjes te rijden zoals het hoort.

Het lijkt me dat je inderdaad maar moet afgaan op de ervaring van meerdere rijscholen, en dat het goed is om daar nog wat marge op te leggen, zoals jij in gedachten al gedaan hebt. Ik denk dat je de hoofdvraag zelf al beantwoord hebt, en ik adviseer zoveel lessen dat je instructeur en jij het helemaal zien zitten.

Wat die schakelauto betreft: als je met een fiets met versnellingen kunt fietsen, dan heb je al een idee van waarom je verschillende versnellingen hebt en hoe je er daar steeds de goede uit kiest.
En anders leert de rijschool je dat kunstje wel. Luister naar de toonhoogte van het geluid van de motor.

Iets anders is de koppeling.
Vroeger leerden mensen van elkaar (bijvoorbeeld door achterop mee te rijden) hoe je met de koppeling omgaat op een schakelbrommer, maar die zijn er niet zoveel meer. En een fiets hééft nou eenmaal geen koppeling.

Daarom wil ik dat belangrijke aspect van je omscholing even apart behandelen in een vervolgreactie. Het fijne van je automaat was uiteraard dat je geen zorgen over de koppeling (en versnelling) had, maar dat houdt wel in dat je nu in een schakelauto nog een echt nieuw kunstje zult moeten leren.

Ik hoop dat je na mijn uitleg daar minder rijlessen voor nodig hebt!

(zie vervolg)
Bordensteker
8 jaar geleden
Rijden in een automaat is eenvoudiger dan in een schakelauto. Je moet veel handelingen tegelijker tijd of direct na elkaar doen. Begin met 5 lessen en kijk daarna hoe het gaat. Bepaal dan aan de hand van je resultaten hoeveel lessen je echt nodig hebt. 10 lijkt me geen raar aantal.

Andersom is vaak 1 les voldoende.
Ik zou zeggen: wel doen want het is investeren in je toekomst. En zeker geen weggegooid geld. Succes er mee.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing