Hoe deur te stellen ford transit?
Onze ford transit/tourneo is omgebouwd tot een camper. Nou is deze een keer opnieuw gespoten door de vorige eigenaar. Allemaal netjes gedaan maar wij merken dat de deur niet goed sluit. Vooral op de snelweg komt er wind tussen waardoor dit een fluitend geluid maakt.
Eerst dacht we dat de rubbers niet goed waren maar deze zijn zo goed als nieuw. We denken dus dat de deuren niet goed gesteld zijn.
Weet iemand hoe je dit zelf kan doen?
Bvd.
En: heel belangrijk: wáár fluit het deurrubber? Bovenaan, of bij de scharnieren, bij het slot, boven de drempel? Mijn vermoeden is: bovenaan achteraan de deuren. Maar dat kan ik mis hebben.
Als je tijdens het rijdend fluiten van die deuren lichtjes achteraan tegen de bovenrand van de deur duwt, verandert het fluiten dan?
Dat zou een teken kunnen zijn dat het portier bovenaan achteraan niet stevig genoeg het deurrubber indrukt.
Bij stilstand kun je ook eens een smalle reep papier formaat bankbiljet tussen deurrubber en sponning proberen te bewegen: als dat gemakkelijk gaat dan is er op die plek duidelijk een kier, en die zal tijdens het rijden alleen nog maar wijder worden door de zuiging van de langsstromende lucht.
Er kan soms ook een kier zijn bovenaan meer naar voren; ook daar gaat de raamomlijsting weleens wat minder strak tegen het rubber aanliggen. Als de onderste helft van de deur netjes op zich recht voor het deurgat valt, en niet opvallend door het sluitdeel in de sponning opgetild wordt, denk ik zeker nog niet aan bijstellen van scharnieren. Het onderste gedeelte bewijst dan dat de hele deur gewoon nog goed afgehangen is. Het zou ook wel een tikkeltje raar zijn dat beide deuren niet goed gesteld zijn (maar niets is uitgesloten). De omlijsting van het raam (dus de bovenste helft van de deur) is echter een relatief zwak en gemakkelijk te verbuigen deel van het portier, en je kunt een door ouderdom iets uitgebogen portier vaak weer strakker in het portierrubber krijgen door de bovenachterzijde van de geopende deur (met naar beneden gedraaid zijraam!) voorzichtig iets naar binnen te duwen terwijl de deur ter hoogte van het slot aan de binnenzijde en onderaan aan de buitenzijde met een knie of een stuk hout tegengehouden wordt. Doel moet zijn de bovenkant iets naar binnen te buigen terwijl de onderste helft van de deur niet blijvend verbogen wordt.
Het buigen moet je in kleine stapjes proberen, en elke keer even kijken of de deur al strakker in de opening sluit. (Vervolg hieronder)
Waarom zijn die deurrubbers zo nieuw? Is er misschien een aanrijdingsschade geweest waardoor de rubbers vernieuwd moesten worden? Dan kan er uiteraard ook iets aan de precieze vorm van de deurpost veranderd zijn.
Heeft de vorige eigenaar ook al last gehad van dat gefluit, en heeft die daarom de deurrubbers (met nog niet bevredigend resultaat) vernieuwd?
Kortom, het zou kunnen zijn dat de vorm van de deuropening niet meer precies overeenkomt met de vorm van de deur. Dan kan het zijn dat ingrijpender maatregelen nodig zijn.
Maar: als het aan beide voorportieren fluit dan lijkt het eerder aan een andere gemeenschappelijke oorzaak te liggen. Een aanrijdingsschade zal meestal niet beide deuropeningen op dezelfde wijze vervormd hebben. Er kunnen ook andere oorzaken zijn dat een voorportier niet meer strak aansluit en gaat fluiten. Maar ik noemde het maar even omdat kennis van de geschiedenis van deze auto het storingzoeken kan vergemakkelijken.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.