Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat zijn de totale kosten van een auto?

Dag, ik heb een vraag. Ik ben 18 jaar, en heb mijn B rijbewijs. Nu zie ik een leuke auto ''BMW 5-serie 325i 2006 4 deuren'' voor een prijsje van €5950,-
Ik begrijp er zelf niet zo heel veel van. Hoeveel moet ik betalen aan verzekering of belasting? Ik ben niet echt thuis in die wereld. Dus als je het mij zo concreet uit wilt leggen, ben ik jou erg dankbaar!!.
Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Auto's
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

De vaste kosten voor een auto zijn de motorrijtuigenbelasting (= wegenbelasting), verzekering, jaarlijkse apk en onderhoud. Afhankelijk van hoeveel je rijdt (en hoe je rijdt!) komen daar kosten voor brandstof, reparaties, parkeren en eventuele verkeersboetes bij.

Grootste vaste kosten zijn de belasting en verzekering. Beide zijn o.a. afhankelijk van het gewicht van de auto. De verzekeringspremie is ook afhankelijk van je leeftijd, aantal jaren rijbewijs en aantal jaren schadevrij rijden.

De motorrijtuigenbelasting voor een auto van ongeveer 1500 kilo is ongeveer 75 euro per maand. De kosten voor verzekering (alleen WA) voor iemand van 18 jaar die nog maar kort een rijbewijs heeft, voor een grote bak als dit, rond de 150 euro per maand.

Apk en onderhoud is bij normaal gebruik nog geen 100 euro per jaar, als je veel rijdt, of als je erg sportief rijdt, dan slijten banden en andere onderdelen sneller en heb je meer kosten voor onderhoud en reparatie.

Met een tweedehands auto heb je ook nog kans op grote kosten voor reparaties als er iets versleten of kapot is.

Kleinere auto's zijn niet alleen veel goedkoper in aanschaf, maar ook goedkoper in de belasting, verzekering en vaak goedkoper te repareren als er iets kapot gaat.

Via de site van de belastingdienst kun je de kosten vergelijken van verschillende auto's. Niet alleen het gewicht van de auto is van belang, maar ook de brandstofsoort en de provincie waar je woont.

Voor de verzekering zijn factoren als leeftijd, schadevrije-jaren, aantal kilometers dat je per jaar gaat rijden en het type (merk, type, leeftijd, gewicht) van belang.
Inekez1
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing