Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is een goede auto om als 'eerste auto' aan te schaffen?

Rekening houdend met verbruik (brandstofkosten), onderhoud, wegenbelasting, evt. andere kosten e.d.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Auto's
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (11)

VW Polo, goedkoop en betrouwbaar!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
VW Polo Bluemotion, Seat Ibiza Eco, Fiat Panda eco, Kia Piccanto Eco. Deze auto's zijn vrij van BPM, rijden heel zuinig, geen wegenbelasting en hebben lage kosten.
De Kia en Fiat koop je voor net onder (of rond) de 10.000 euro en de andere 2 kosten rond de 16.000 euro.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hangt een beetje van je budget af maar koop niet een al te dure. Maar al te vaak leidt onervarenheid nogal eens tot schade. Zorg er in elk geval voor dat hij veilig en betrouwbaar is en voldoet aan de wettelijke voorschriften zodat hij niet door boetes alsnog heel duur wordt.
Kijk en vergelijk op internet en magazines.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb 3 jaar Fiat Cinqeucento gereden..

Bij 0 schade vrije jaren ben je met WA verzereking + wegenbelasting 40 eur/maand kwijt.
Mijne starte altijd, reed daarna ook :)
Verbruik bij normaal rijgedrag 1:16 anders 1:14

Niet echt confortabel, wel goedkoop en je komt net als bij een BMW van A naar B.

Overigens reed ik er mee naar zuid frankrijk, zwitserland, oostenrijk, bergen geen enkel probleem!
Topsnelheid 140 :) dat was dan weer jammer.. Maar als je maar lang genoeg volgas reed (2 uur ofzo), dan kreeg ik herhaaldelijk dit resultaat:

Toegevoegd na 2 minuten:
Overigens heb ik zelfs wel eens gehad dat hij 'denkbeeldig' 170 aangaf ofzo.. Maar toen zat mijn vriendin ernaast, dus leek het me niet verstandig om er een foto van te maken :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Citroen AX, zeker van het 2e of 3e type. Eenvoudig (zelf) te repareren, lichtgewicht en makkelijk handelbaar. En lekker pittig en goedkoop in aanschaf. Onderdelen volop verkrijgbaar, ook op de sloop.
Ook nog een gezellige liefhebbersclub :-) axclub.net (en ik heb niet eens zelf een AX)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Koop een opel astra omdat opels hun waarde blijven houden en die opeltjes blijven altijd lopen met een beetje onderhoud .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Peugeot 107 :) , zuinig en kost haast niks :D
Of inderdaad een polo alleen liggen daar de onderhoud's kosten hoger van , maar dan heb je wel een betere auto :D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Fiat Punto model vanaf 1996

Fiatjes zijn altijd goedkoop, goedkoop in gebruik en degelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Citroën AX uit 1995/1996; evt. 1994 met een lage km.stand. 1.1 of 1.4 (niet de 1.0). Zuinig en toch vlot (de 1.1 is ook vlot, en de 1.4 is ook zuinig). Probeer er eentje te vinden met een km.stand onder de 133.000km - die zijn er nog best wel.

Een BMW 318i uit 2000 trek je er uit, ook met de 1.1. Ik heb een paar keer 182 op de teller kunnen krijgen (die teller geeft uiteraard wel wat overdreven aan, zoals bij elke auto) - boven 't maximale wat de teller aan kan geven.

't Leuke is dat weinig mensen dat ook daadwerkelijk doen met deze auto (vooral de 1.1) - zodat je weinig afgeragde modellen tegen zult komen; meestal zijn ze van langzaam rijdende vrouwen geweest :). Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen; maar de auto is niet speciaal gewild bij mannelijk scheurend jongelui. Toen ik eens een band liet plakken, deed de monteur dat met een rubberen plug. Ik vragen of dat wel blijft zitten bij 160km/h. 'Zo hard gaat ie niet', was de reactie. Zie je? Men onderschat de vlotheid van de 1.1. Tegen flitsapparaten doe je natuurlijk niks, maar langsrijdende agenten houden AX'en minder in de gaten. Agenten letten meer op sneller uitziende mobielen als ze random auto's aan willen houden.

1 op 17.5 is makkelijk haalbaar, als je 't "nieuwe rijden" toepast. (Ik heb 1x een tank lang 1 op 19 gehaald - dat had wellicht 1 op 20 kunnen zijn als ik nergens boven de 90 was gegaan.)

De AX heeft een relatief laag gewicht (wat mede debet is aan de goede prestaties) - ik meen gesponsord (door de overheid? om extra zuinige mobielen te krijgen) middels een speciaal (wetenschappelijk?) project werd er variabele dikte van 't (plaat)materiaal toegepast; slechts een dikkere dikte van 't materiaal gebruiken waar werkelijk nodig. Het lage gewicht en de lage nieuwwaarde zorgen ook voor gunstige belastingen en verzekeringspremies.

Als je er eentje zonder roestplekken (vooral spatborden) en met een km.stand onder de 120.000km. kan vinden, kan je volgens mij je slag slaan. Als je een rustige rijder bent, gaat die nog wel een jaar of 5, 6 mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de Toyota Yaris, zuinig en oersterke motor!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
prius mooie en zuinige auto je hoeft niet te schakelen en zit ingebouwde tom tom in en op voorruit doorzichtige navigatie en onderhoud is simpel

Toegevoegd na 49 seconden:
oja er zit GEEN wegenbelasting op
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing