Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik ergens melding maken van voertuig die onmogelijk APK goedgekeurd kan zijn?

Er staat hier al jaren een oude auto in de straat, die onmogelijk APK goedgekeurd kan zijn (ik heb enige kennis van de APK-punten). Volgens de site van de RDW wordt hij toch telkens goedgekeurd.

Soms wordt er mee gereden. Ik vind het onverantwoord dat dit voertuig nog de weg op mag.

Ik zit niet te wachten op gedoe met buren en normaal zit ik niet snel ergens mee. Maar dit zou zomaar ten koste kunnen gaan van de veiligheid van anderen (bijv. mijn buiten spelende kinderen, u, ik zelf).

Is er een mogelijkheid om dit ergens te melden, te tippen? Deze auto kan namelijk nooit bij een erkend garagebedrijf worden goedgekeurd.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Auto's
5.7K
paulus811
8 jaar geleden
Wat is er aan te zien wat de auto voor jou onveilig maakt? Zo streng is de APK niet en wat de auto gevaarlijk zou maken zijn ondeugdelijke remmen bijvoorbeeld. Maar hoe weet jij dat?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Politie kan ter alle tijden (ook 1 min na keuring als deze op de openbare weg is) een auto controleren. Controle op keuring zal alleen steekproef gewijs bij keuringstation (direct na keuring) gebeuren.
SimonV
8 jaar geleden
Politie kan echter niets doen als auto geparkeerd staat.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ga eens in gesprek met je buurman, vertel hem je zorgen en vraag hem de auto te laten herkeuren, stel voor de kosten hiervan voor jouw rekening te nemen. Als je de kosten voor jouw rekening neemt, dan kun je ook een keuringstation waar jij vertrouwen in hebt kiezen. Blijf netjes en beschuldig de autobezitter niet, het gaat hier om jouw zorgen, jij wil dat uitgezocht wordt of jouw zorgen terecht zijn, of niet.
Gaat hij hier niet mee akkoord, dan kun je alsnog de RDW bellen en deze vraag daar voorleggen.
paulus811
8 jaar geleden
Crea, de kosten voor zijn rekening nemen? Heb jij geld teveel?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
paulus811. APK keuring incl. afmelden kost €15,-. Ik denk alleen dat die buurman dat nooit zou doen. Twee mogelijkheden: - De auto is prima APK gekeurd, hij ziet er alleen "raar" uit. De buurman gaat echt niet herkeuren bij een andere garage, hij rijdt prima en zo direct vindt die andere garage iets kleins wat veel geld gaat kosten.
- De auto is frauduleus APK gekeurd en ziet er "dus" ook zo uit. De buurman weet wat hij doet is lekker goedkoop uit, is een gevaar op de weg en gaat natuurlijk nooit voor een herkeuring. Je kunt natuurlijk proberen hem ervan te overtuigen dat het in beide bovenstaande gevallen levensgevaarlijk is waar hij mee bezig is en dat jij vanwege je ongerustheid de APK-keuringskosten betaald.
paulus811
8 jaar geleden
Immetjes, als je dat vindt zou ik maar vast gaan sparen. Als de auto prima goedgekeurd is, waarom is deze dan 'levensgevaarlijk' op de weg? Dat snap ik niet zo. Ik kom dagelijks barrels tegen op de weg en die vormen allemaal een potentieel gevaar, niet alleen het wrak van de buurman. Het staat iedereen vrij om te doen met zijn/haar geld wat men wil, maar het vergoeden van andermans autokosten vind ik persoonlijk idioot.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
SimonV Politie kan weldgelijk een auto keuren en een proces-verbaal tegen een gebrekkig staat op maken als deze geparkeerd staat op de openbare weg of op plekken die direct verbonden zijn met de openbare weg (oprit zonder afsluiting), alleen als het voertuig op een plek staat waar men een schorsing van APK en belasting kan verkrijgen mag de politie niet optreden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
paulus811. Ik zou ook niet andermans autokosten betalen. Ik begrijp alleen je zin niet "Als je dat vindt zou ik maar vast gaan sparen." Waarvoor? Voor die €15,-? Crea schrijft alleen maar dat TS wellicht de APK keuring zou kunnen betalen, ze schrijft niets over eventuele vervolg reparaties. Je bent niet verplicht een afgekeurde auto te repareren, je kunt hem ook schorsen en op eigen terrein zetten. Lees mijn antwoord eens terug ik schrijf nergens dat "als de auto prima goedgekeurd" dat hij dan "levensgevaarlijk" op de weg. Juist niet in mijn 1e punt, dan is er helemaal geen probleem. Probleem ontstaat pas (mijn 2e punt) als er sprake is van een vriendje die hem een APK goedkeuring geeft zonder de auto gezien te hebben? Dat kan dus gevaarlijk zijn.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Nee, jij als buitenstaander kunt geen melding maken, of protest aantekenen tegen goedkeuring. Jij kunt misschien wel enige kennis van A.P.K. hebben, maar jij kunt zo van buiten af nooit zien of het voertuig aan de A.P.K. eisen voldoet. Veel eisen zijn duidelijk, het is goed of het is fout, maar er zijn ook verschillende eisen waarbij je moet meten en/of berekenen en waar een ruime marge aan zit. Als de auto aan de minimale eisen voldoet, dan is dat goedkeur. Hoe graag ik sommige auto's af zou keuren (ik ben zelf A.P.K. keurmeester), deze auto's voldoen dan toch nog net aan de minimum eisen en MOETEN dus goed gekeurd worden.
(Lees meer...)
jc54
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Daarbij kan het een dag daarna er ander uitzien en niet meer aan de eisen voldoen (barst in de ruit als voorbeeld).
Maar op moment van keuring wel goed zijn.
Kortom, is een moment opname.
paulus811
8 jaar geleden
Prima antwoord, verdiende +
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja wel, je kunt melding maken bij het RDW, als er meerdere meldingen komen over 1 keuringsstation zal het RDW een onderzoek instellen.
jc54
8 jaar geleden
@theod; de vraag betreft één enkele auto, niet een keuringsstation.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dan nog kan je melding maken. Dat er naar die ene auto niet veel gebeurd is een ander hoofdstuk echter schroomt RDW zich tegenwoordig niet om een groot aantal auto's terug te roepen als men denkt dat er problemen zijn met die auto's.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding