Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mijn auto verbruikt veel benzine wat kan ik hieraan doen?

Zou 1 op 15 moeten lopen maar 40liter tank is na 400 km al leeg.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

De luchtmassa meter kan stuk zijn, deze bepaald onderandere hoeveel brandstof de motor nodig heeft, en als hij vuil of stuk is kan deze een verkeerde hoeveelheid meten.
Deze meter zit na de luchtfilter
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Om te beginnen, als het al lang geleden is, een servicebeurt. Alle noodzakelijke afstellingen controleren en zo nodig opnieuw afstellen/vervangen. Als de auto al op leeftijd is zou je een keertje de compressie kunnen laten meten (als die niet goed is, dan wordt het een dure operatie). Als alles binnen de fabrieksnormen zit, en het brandstofverbruik is nog te hoog, dan zou dat best wel eens aan jouw rijstijl kunnen liggen. De rechtervoetbeheersing wordt dat wel genoemd.
jc54
9 jaar geleden
Die 1 op 15 is waarschijnlijk het officiële verbruikscijfer, ooit gemeten onder ideale omstandigheden. In de praktijk verbruiken auto's meer. dat verschil tussen ideaal en werkelijk komt oa door (en is dus ook deels te beïnvloeden);
-achterstallig onderhoud
-lage bandenspanning
-koude motor/korte ritjes
-veel stoppen/onregelmatig rijden (cijfers bij 90/120 km/uur gaan uit van volledig constante snelheid)
-te vroeg opschakelen ('sportief rijden')

Toegevoegd na 59 seconden:
-te laat opschakelen bedoelde ik natuurlijk; veel toeren = veel vermogen maar ook veel verbruik
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing