auto remklauw achter (met handrem) vervangen: how to?
Ik heb op een fiat grande punto (199) 1.4 sport 16V uit 2006 de remblokken en schijven rondom vervangen. De achterste schijven moesten helaas ook vervangen worden omdat door het vast komen te zitten van de remzuiger, de schijf aan de rechter kant beschadigd was geraakt. Nu heb ik met behoorlijk wat overtuigingskracht de zuiger wel weer in weten te drukken/draaien. Echter blijkt na een aantal km's dat de nieuwe brembo schijf aan die zijde extreem heet wordt, met verkleuring naar blauw/paars/groen/geel/rood als gevolg. Ook werkt nu de handrem maar matig.
De volgende stap is de klauw vervangen. ik heb het onderdeel reeds binnen maar na veel zoekwerk is het me nog steeds niet duidelijk hoe hier te werk moet worden gegaan. Over de klauw aan de voorzijde is informatie aan overvloed, maar ik wil juist graag weten:
1. Hoe kan de remkabel van de huidige klauw gedemonteerd worden? ik neem aan dat er ergens een spanner moet zitten maar ik vind die niet bij de klauw zelf.
2. Heeft het ontskoppelen van de handremkabel verder nog invloed op de afstelling aan de klauw van de andere kant van de auto?
3. Als ik de remleiding afkoppel, zal deze dan daadwerkelijk drukloos zijn of moet het systeem eerst via een ontluchtingsnippel afgelaten worden?
4. Als de nieuwe klauw aan de remleiding aangekoppeld is, kan ik die dan gewoonweg door met de hoofdremcilinder te pompen doorspoelen met remvloeistof?
5. Hoe moet de handremkabel doorgaans correct gemonteerd worden?
6. Moet er nog afgesteld worden?
Het zijn ten slotte wel remmen waar je aan werkt!!!!!!!
En dat wat je op voorhand al kunt aanwijzen als zaken waarvan je niet zeker weet of je alle details 100% helder hebt, doe je er goed aan om daar informatie over te vragen... lijkt me. Het is een simpele klus als je weet hoe het moet, maar als je geen benul hebt van wat je doet kun je er inderdaad beter van af blijven.
Bedankt voor de tip! ik zal er eens naar op zoek gaan.
Op deze manier kan de klauw goed zich "zetten"en dan zal ook de handrem naar behoren werken. En als je dan toch met kopervet bezig bent, een klein beetje aan de achterkant ( het ijzeren deel) van de remblokken voorkomt ongelijkmatig slijten ervan.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.