Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan me auto wegrollen ?

Ik heb geleerd dat het altijd beter is om je auto in z'n 2e versnelling te laten staan wanneer je de motor uitzet. Altijd gedaan nooit problemen gehad. Vervolgens kom ik erachter dat mijn handrem wel aantrekt(dat je een geluidje hoort) maar alsnog rolt me auto weg.
Vandaag zet ik me auto in z'n 2e versnelling en toen ik uitstapte rolden me auto weg. Ik heb vervolgens snel aan de handrem getrokken en ook tevergeefs. Dan maar op de rem drukken en dat lukte wel.

Wat kan er mis zijn als me auto in z'n 2e versnelling alsnog weg kan rollen.
Ligt het aan me koppelingsplaat? Of kan dit door iets anders?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Auto's
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Waarschijnlijk toch niet goed in de tweede versnelling gezet, of de helling was zo steil, dat de compressie van de motor de krachten niet kon weerstaan. De koppelingsplaat versleten lijkt mij niet als je er nog gewoon mee kunt rijden.
jc54
9 jaar geleden
Als je auto toch ging wegrollen, denk ik niet zo gauw aan de koppelingsplaat (want dat zou je tijdens het rijden gemerkt moeten hebben!), maar aan de mogelijkheid dat ie toch niet goed in zijn versnelling stond (c.q. er weer uitgeschoten is). Misschien komt dat door de synchromeshringen, maar in elk geval is het sowieso vanwege de grotere ‘houdkracht’ beter om de achteruit in te schakelen, of de eerste versnelling. Op de achteruit en vaak ook de eerste versnelling zit geen synchromesh. Dan zul je in elk geval voelen wanneer de versnelling er niet goed ‘in zit’.

Je handrem is blijkbaar kapot of helemaal uit zijn afstelling. En die wordt meestal niet vanzelf bediend door de auto in een versnelling te parkeren.

En eigenlijk zou je moeten concluderen dat de hele aandrijving van de aangedreven as los is geschoten, dan is het bij sommige auto’s denkbaar dat ook de handrem niet werkt en je dus alleen nog de voetrem hebt, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk.

Wat voor auto is het, en van welk bouwjaar?
Bordensteker
9 jaar geleden
Bij sommige auto's moet je de handrem stevig aantrekken omdat het mechanisme stroef gaat, maar dat doe je misschien ook
Verder zal de auto in de eerste versnelling minder snel wegrollen dan in de twee
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing